Nieuwe Ever Given moet vermeden worden: Egypte start met werken aan Suezkanaal

In Egypte zijn de verbouwingswerken aan het Suezkanaal van start gegaan. Concreet wordt het stuk met twee kanaalwegen, waar schepen heen en terug elkaar kunnen passeren, met tien kilometer verlengd, en wordt 30 kilometer dieper uitgegraven. Hiermee wil de Autoriteit voor het Suezkanaal een nieuwe ramp van het genre Ever Given koste wat kost vermijden.

Waarom is dit belangrijk?

Op 22 maart 2021 liep het containerschip Ever Given, één van 's werelds grootste schepen, aan de grond in het Suezkanaal. De boeg van het schip kwam vast te zitten in de wal, en door de druk van het water kwam het dwars te liggen op het kanaal. Uiteindelijk kon het op 29 maart losgetrokken worden en werd het naar het Grote Bittermeer, halfweg het Suezkanaal gesleept. Pas op 6 juli werd het schip vrijgegeven door de kanaalautoriteiten, die een fikse schadevergoeding eisten. Naar schatting hield de blokkade elk uur zo'n 400 miljoen euro aan goederen tegen, in totaal bijna 60 miljard euro.

Van de oorspronkelijke expansieplannen, het verbreden van het hele Suezkanaal tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee, moest al worden afgeweken, omdat dat simpelweg te duur was. Voor de afgeslankte versie moet vooral het stuk waar er maar één kanaalgeul is onder handen worden genomen: de 75 kilometer tweerichtingsverkeer moeten er 85 worden.

Konvooien heen en terug

Op sommige stukken, onder meer het volledige traject van 190 kilometer ten zuiden van het Grote Bittermeer, heeft het Suezkanaal echter maar één kanaalgeul, die op het smalste punt maar 200 meter breed is. De kanaalwanden lopen ook schuin naar beneden toe, waardoor er echt maar één groot containerschip tegelijk door kan. Daarom wordt gebruik gemaakt van konvooien: elke dag varen er twee konvooien van 20 tot 30 schepen van noord naar zuid, en één terug.

De verlenging van de tweede geul (in de kanalen ten noorden van het Grote Bittermeer) moet zo zorgen dat het verkeer vlotter en veiliger verloopt. In een tweede fase wordt het zuidelijke traject, waar de Ever Given vastliep, over een lengte van 30 kilometer verbreed en dieper gegraven. De totaalprijs voor het project: 168 miljoen euro.

(jvdh)

Meer