Ever Given mag Suezkanaal nog altijd niet verlaten, tot het schadevergoeding betaalt van … 1 miljard dollar

De problemen voor het noodlottige schip Ever Given zijn nog lang niet voorbij. Het reusachtige containerschip mag dan wel al zo’n twee weken bevrijd zijn nadat het bijna een week lang het Suezkanaal had geblokkeerd. Verder varen zit er voorlopig niet in. Egypte eist namelijk eerst een gigantische schadevergoeding van 1 miljard dollar (840 miljoen euro).

Na een jaar vol coronanieuws zorgde het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal vorige maand even voor andere headlines op alle nieuwssites. Een verraderlijke wind zorgde ervoor dat het schip van maar liefst 400 meter lang op dinsdag 23 maart dwars in het kanaal kwam te liggen en alle doorgaande verkeer blokkeerde.

Snelle pogingen om de boot los te krijgen, draaiden op niets uit en dus werd een gigantische internationale operatie opgezet. Een kleine week later, op maandag 29 maart, was er dan eindelijk het verlossende nieuws dat de Ever Given losgeraakt was. Op dat moment lagen al zo’n 400 andere boten te wachten om door het Suezkanaal te kunnen varen. Het zou nog een volle week duren voor de wachtrijen weggewerkt raakten. Toen was al duidelijk dat het incident nog een zwaar juridisch en financieel staartje zou krijgen.

De Ever Given blokkeerde bijna één week het Suezkanaal – Bron: Isopix

Vast in Grote Bittermeer

Sinds zijn bevrijding, nu twee weken geleden, ligt de Ever Given nog steeds in het Grote Bittermeer, een plaats halverwege het Suezkanaal waar het breder is. Het containerschip ligt daar dus in niemands weg, maar het mag ook niet weg.

“Het schip zal hier blijven totdat het onderzoek is afgerond en er een vergoeding is betaald”, zei luitenant-generaal Osama Rabie, die de Suez Canal Authority leidt, donderdag tegen een lokaal nieuwsstation, volgens The Wall Street Journal. “We hopen op een spoedig akkoord. Zodra ze akkoord gaan met de compensatie, mag het schip opnieuw varen.”

Die compensatie zou volgens Rabie maar liefst 1 miljard dollar bedragen. Het bedrag moet aan de ene kant de kosten dekken van het materiaal en de 800 personeelsleden die nodig waren om de Ever Given te bevrijden en de schade aan het kanaal te herstellen. Daarnaast dient het ook als schadevergoeding voor de 400 schepen die aan weerszijden van het Suezkanaal moesten wachten.

Verantwoordelijke

Naast de hoogte van de schadevergoeding is er ook nog onduidelijkheid over wie dat bedrag moet betalen. Shoei Kisen Kaisha Ltd., de Japanse eigenaar van de Ever Given, zegt tot nu toe nog niets gehoord te hebben van Egypte. Eric Hsieh van Evergreen Marine Corp., die de Ever Given charterden, wijst in Bloomberg dan weer naar zijn verzekering.

Meer