In 1991, toen Mercedes de nieuwe S-Klasse uit de W140-reeks voorstelde, was dat een klap in het gezicht van de concurrentie. Zo revolutionair was het model op tal van vlakken. Groter, zwaarder en technisch bijzonder geavanceerd: deze auto had de pretentie om de beste ter wereld te zijn. In een tijd van politieke omwentelingen (het einde van de Koude Oorlog en nieuwe wereldwijde onzekerheden) groeide de vraag naar gepantserde voertuigen. Zo ontstond de fabriekspantsering met speciale bescherming, intern aangeduid als de S 600 Guard.
Het was een primeur, want vroeger werd het pantserwerk uitbesteed aan gespecialiseerde firma’s, maar het resultaat was vaak ondermaats in vergelijking met een model uit de fabriek. Zulke voertuigen werden log of zelfs ronduit gevaarlijk door het extra gewicht van de aanpassingen. De Guard-afdeling van Mercedes bracht daar verandering in, met een totaalvisie op pantsering, inclusief verstevigde onderstellen en een veel beter algemeen evenwicht.
Zwaar geschut
Pantserstaal, hoge-sterkte aramidevezels en meervoudig gelaagd veiligheidsglas werden rechtstreeks in de carrosserie geïntegreerd. De deuren, het dak en de vloer werden verstevigd, de banden kregen inzetstukken waardoor ze ook plat nog konden rijden en ook de brandstoftank werd beschermd tegen granaatscherven. Klanten konden kiezen uit verschillende beschermingsniveaus, afhankelijk van het soort dreiging.
De Mercedes S-Klasse W140 Guard was hoofdzakelijk bedoeld voor diplomaten en staatshoofden, en bestond alleen als 600 SE en 600 SEL, telkens met verlengde wielbasis voor meer ruimte achterin. Onder de motorkap lag een indrukwekkende atmosferische 6.0 V12-benzinemotor met 408 pk.
Ondanks een leeggewicht van meer dan 4 ton haalde de 600 Guard een topsnelheid van meer dan 200 km/u, een belangrijk detail bij een achtervolging bijvoorbeeld. De productie gebeurde deels met de hand, op maat van de klant, en kostte tot drie keer meer dan de bouw van een gewone 600.
Als nieuw
Een 600 SEL Guard uit 1999 wordt op 18 oktober geveild door Humer Granner in Salzburg, Oostenrijk. Deze lichtblauw metallic gelakte wagen werd destijds nieuw aangekocht door de ambassade van Oman in Berlijn. Hij was nagenoeg full option, met onder meer een ingebouwde telefoon, elektrisch verstelbare zetels, gordijntjes achterin en tal van andere comfortvoorzieningen.
In nieuwstaat en met amper 40.000 km op de teller in 26 jaar tijd, kan hij ondanks zijn leeftijd nog perfect dienstdoen voor de beveiliging van een persoon of het hart veroveren van een verzamelaar met een zwak voor het merk met de ster. Die zal ongetwijfeld deze zeldzaamheid met unieke specificaties weten te waarderen. Deze 600 SEL wordt geschat op een bedrag tussen de 50.000 en 70.000 euro.

