De Continental Supersports verscheen voor het eerst in 2009, kreeg een tweede leven in 2017 en stond sindsdien symbool voor het extreme bij Bentley. Het merk uit Crewe staat bekend om zijn comfort en elegantie, maar de Supersports is een krachtpatser in klassieke lijnen, die moeiteloos kan wedijveren met supercars, ondanks zijn GT-afkomst.
Onverwachte terugkeer
Lang werd gedacht dat de Supersports tot het verleden behoorde. De huidige modellen van Bentley hebben de iconische W12-motor ingeruild voor plug-inhybrides. Toch verscheen er plots een teaserfoto van een nieuwe generatie Continental Supersports, met slechts één veelzeggende mededeling: hij komt terug.
Er zijn al verschillende prototypes gespot tijdens testritten. Volgens sommige bronnen wordt de nieuwe Continental GT Supersports nog voor het einde van het jaar voorgesteld. Zijn uiterlijk zou duidelijk afwijken van dat van de huidige Continental GT, met uitgesproken details die zijn explosieve karakter benadrukken: een forse achterspoiler, extra luchtinlaten en een uitgekiende aerodynamica.
Geen hybride
De vorige Supersports (2017) had een W12-motor van 700 pk, maar het nieuwe model zou de 4.0 V8 biturbo uit de huidige Continental GT PHEV overnemen. Zonder enige vorm van hybridisatie, overigens. Daardoor zal hij vermoedelijk minder krachtig zijn dan de Continental GT Speed, die met zijn indrukwekkende plug-inhybride aandrijving 771 pk levert.
De nieuwe Supersports zou rond de 640 pk ontwikkelen, en alleen de achterwielen aandrijven. Dat belooft een speelser karakter, zeker in combinatie met een lager gewicht dan de 2,5 ton zware Continental GT Speed. Er wordt gefluisterd dat de Supersports rond de 2 ton zal wegen. Dat is nog altijd fors, maar voor een Bentley blijft comfort een prioriteit.
Afslankkuur
Die gewichtsbesparing is te danken aan het ontbreken van een hybridesysteem, maar ook aan het gebruik van koolstofvezel in de carrosserie, het schrappen van de achterbank en het monteren van lichtgewicht sportzetels. De Supersports krijgt waarschijnlijk ook keramische remmen en een uitlaatlijn van Akrapovic om zijn sportieve ambities kracht bij te zetten.
Zoals altijd wordt deze Bentley in beperkte oplage gebouwd. De prijs ligt vermoedelijk tussen de 400.000 en 500.000 euro. De eerste leveringen worden pas in 2026 verwacht, maar de auto is nu al gereserveerd door enkele vip-klanten van het merk. Zij zullen ongetwijfeld hun exemplaar laten personaliseren via Mulliner, dat een breed palet aan kleuren en afwerkingen biedt.

