In België wordt het merk Isuzu verdeeld door de Astara-groep. Isuzu verkoopt alleen pick-ups die misschien niet zo verfijnd zijn maar wel echte werkpaarden zijn. Ze kunnen zware aanhangwagens trekken, veel materiaal vervoeren in hun laadbakken en staan bekend om hun betrouwbare karakter. Kers op de taart: ze zijn aantrekkelijk geprijsd en worden geleverd met vijf jaar of 100.000 km garantie.
Toch raakt de elektrificatie van de auto-industrie alle constructeurs, zelfs de meest terughoudende. Daarom brengt Isuzu nu ook in België een 100% elektrische versie van zijn pick-up op de markt: de D-Max EV. Die is enkel verkrijgbaar als Double Cab, en alleen zijn grille met vier blauwe accenten verraadt dat hij geen dieselmotor meer heeft.
Beperkt rijbereik
Pick-upliefhebbers mogen gerust zijn: de D-Max EV behoudt zijn robuuste ladderchassis en vierwielaandrijving. Met een lengte van 5,28 m, een breedte van 1,96 m en een hoogte van 1,81 m biedt de nieuwe Isuzu een genereuze binnenruimte voor vijf personen en een ruime laadbak met een laadvermogen van 1.010 kg. Zijn leeggewicht bedraagt 2.350 kg.
De twee elektromotoren leveren samen een vermogen van 190 pk en een koppel van 325 Nm. De lithium-ionbatterij stelt echter teleur met een capaciteit van slechts 67 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 263 km (gecombineerde cyclus) en tot 360 km in stadsverkeer. Dat is krap voor het professionele doelpubliek waarvoor hij vooral bedoeld is.
Ook qua laadsnelheid blinkt hij niet uit: in wisselstroom (AC) kan hij maximaal aan 50 kW laden. Van 20 tot 80% laden duurt ongeveer een uur. Met de 11 kW-boordlader duurt een volledige laadbeurt zo’n tien uur.
Volledige uitrusting
Isuzu biedt de D-Max EV aan in één uitrustingsversie. Die is standaard voorzien van bi-led-koplampen en mistlichten, lederen bekleding, verwarmde voorzetels, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim en een DAB-audiosysteem. Het infotainmentscherm meet 8 duim en ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay, allebei draadloos.
De pick-up is uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties, waaronder noodremhulp en dodehoekbewaking. Daarnaast beschikt hij over acht airbags en een 360°-camera die manoeuvreren vergemakkelijkt.
Stevig prijskaartje
Het pijnpunt zit bij de prijs: de Isuzu wordt verkocht vanaf 71.015 euro excl. btw. Ter vergelijking: de dieselversie kost 39.075 euro excl. btw. Dat is een gigantisch verschil voor een voertuig met een lagere nuttige laadcapaciteit en een eerder beperkt rijbereik. Tenzij je organisatie expliciete milieudoelstellingen nastreeft, zal de professionele klant logischerwijs kiezen voor een klassieke verbrandingsmotor, die op alle vlakken voordeliger is. Deze D-Max is dan ook in de eerste plaats een imagowagen, waarmee Isuzu wil tonen dat het inspanningen levert voor de elektrificatie, net als andere constructeurs.

