In het FIA-endurancekampioenschap vormt de Hypercar-klasse het toneel van een hevige strijd tussen constructeurs zoals Alpine, Porsche, Ferrari, Peugeot en Aston Martin. Je vindt er zowel LMH’s (Le Mans Hypercar) als LMDh’s (Le Mans Daytona h), respectievelijk met vier- en tweewielaandrijving, vaak met hybride aandrijving. Aston Martin wijkt echter af van die trend en koos bewust voor een puur thermische motor. Dat zet de Britse wagen op achterstand tegenover de concurrentie, want het vermogen gaat alleen naar de achterwielen.
Ondanks eerder magere resultaten heeft Aston Martin besloten om een klantenversie te ontwikkelen van de Valkyrie LMH. De Valkyrie LM is gebaseerd op hetzelfde chassis en neemt ook de aandrijflijn over, maar dan zonder de vermogensbeperkingen uit het reglement. De Valkyrie LM hoeft bovendien geen rekening te houden met FIA-aanpassingen die gelden voor competitiegebruik.

Krachtig, maar niet overdreven
De Aston Martin Valkyrie LM is uitsluitend bedoeld voor gebruik op circuit en mag dus niet deelnemen aan races. Hij is voorbehouden aan zorgvuldig geselecteerde klanten die regelmatig aan trackdays deelnemen. Aston Martin bouwt slechts tien exemplaren van deze indrukwekkende machine, en de prijs is voorlopig nog niet bekendgemaakt.
De motor ligt centraal achterin en is een atmosferische V12 die 707 pk levert, iets meer dan de 680 pk van de enduranceversie van de Valkyrie. De krachtbron wordt gekoppeld aan een sequentiële zevenversnellingsbak. Met een leeggewicht van 1.030 kg belooft de Valkyrie LM uitzonderlijke prestaties, ook al is hij wat minder extreem dan de Valkyrie AMR Pro, een andere gelimiteerde reeks voor circuitgebruik, met 1.014 pk en een meer doorgedreven aerodynamica.

Voor gentlemen drivers
De Aston Martin Valkyrie LM is bewust toegankelijker gemaakt. Eigenaars kunnen ermee rijden tijdens evenementen die door het merk georganiseerd worden. Het programma van de Valkyrie LM Performance Club voorziet exclusieve dagen voor de happy few die zich deze zeldzame circuitwagen kunnen veroorloven. De eerste leveringen worden verwacht vanaf het tweede kwartaal van 2026.