Enkele maanden geleden besloot de Europese Commissie dat er in Europa vanaf 1 januari 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Een gedwongen transitie die niet in goede aarde viel bij heel wat lidstaten (en hun lobbyende autofabrikanten). Net toen de tekst goedgekeurd leek, veranderde de situatie.
Eind maart 2023, toen de Europese Raad de tekst behandelde, stelden Duitsland en verscheidene landen zoals Italië hun veto, waardoor het wetgevingsproces niet voltooid kon worden. Europa had dus geen andere keuze dan te onderhandelen over alternatieven, waaronder de mogelijkheid om na 2035 koolstofneutrale synthetische brandstoffen toe te laten. De onderhandelingen zullen enkele maanden duren en een definitief akkoord wordt pas in het najaar van 2024 verwacht.
Euro 7-norm onder vuur
Wellicht gesterkt door deze overwinning, heeft de Italiaanse minister van Transport Matteo Salvini (Lega Nord) besloten om het protest door te zetten tegen de Euro 7-uitstootnorm, die normaliter op 1 juli 2025 van kracht wordt.
Velen staan kritisch tegenover deze norm, waar de Europese Commissie zeer lang over getalmd heeft. De norm vermindert niet alleen de NOx- en CO-uitstoot, maar vereist ook dat voertuigen tijdens een langere periode (tot 200.000 km of tien jaar) aan de norm blijven voldoen. Hiervoor zijn ingrijpende nieuwe technologieën nodig, zoals remstoffiltering.
Binnen deze gespannen context vertelde de Italiaanse politicus tijdens een vergadering van autohandelaars in Verona dat Italië de stemming over de Euro 7-norm kan blokkeren, net zoals bij het verbod op verbrandingsmotoren. Salvini denkt dat hij een coalitie kan vormen met acht andere Europese landen (Polen, Hongarije, Portugal, Slowakije en Frankrijk) om een blokkerende minderheid te smeden.
Doel: uitstellen of annuleren
Het valt nog te bezien hoe Matteo Salvini wil ingrijpen en of hij al in gesprek is met deze andere Europese landen om deze blokkering te organiseren. In ieder geval zou hij Frankrijk voor zijn kar kunnen spannen, een zwaargewicht binnen de auto-industrie. Renault en Stellantis willen de Euro 7-norm ook aanvechten omdat die veel financiële middelen opslorpt. Volgens deze constructeurs vertraagt de Euro 7-norm de transitie naar elektrische auto’s.
Matteo Salvini wil daarom de Euro 7-norm schrappen of minstens uitstellen. Volgens de Europese vereniging van autoconstructeurs (ACEA) zouden alle auto’s met verbrandingsmotor 2.000 euro duurder worden door deze norm.