Zal België de superwinsten van oliebedrijven belasten?

© Gocar
door Gocar.be - David Leclercq
gepubliceerd op om

Sinds enkele maanden zijn de energieprijzen en zeker die van olie enorm toegenomen. In een jaar tijd is de prijs van een liter brandstof gestegen met 31 procent voor benzine en 39 procent voor diesel, een situatie die het gevolg is van het sterke economische herstel en de oorlog in Oekraïne, die de markten onder druk zet. Het is duidelijk dat consumenten en automobilisten hard getroffen worden, maar de oliemaatschappijen wrijven zich in de handen omdat ze nog nooit zo veel winst gemaakt hebben.

Zo boekten Shell en TotalEnergies alleen al in het tweede kwartaal miljarden euro’s winst. In deze periode realiseerde TotalEnergies een nettoresultaat van 5,7 miljard euro. Nog opvallender is Shell, dat 18 miljard euro winst haalde in dezelfde periode, of vijf keer meer dan in 2021. Dat is allemaal te danken aan de prijsstijgingen voor een vat olie (125 dollar vandaag, tegenover 80 dollar in januari 2022) of een MWh gas (200 euro tegenover 62 euro).

Winst voor aandeelhouders

Uiteraard profiteren vooral de aandeelhouders van de energiebedrijven van deze uitzonderlijke financiële meevaller. Zij zullen royale dividenden ontvangen. Met dit in het achterhoofd, kondigde Shell een programma aan om aandelen terug te kopen voor 6 miljard dollar, na een eerdere operatie van 8,5 miljard dollar. Hetzelfde scenario bij TotalEnergies, waar een nieuwe terugkoopactie van 2 miljard dollar werd gelanceerd, na een eerste actie van 3 miljard euro in de eerste jaarhelft.

Ze zijn niet de enigen: het kleine Spaanse oliebedrijf Repsol doet hetzelfde. Het doel: profiteren van de sterke winsten om de schulden te verminderen die tijdens de pandemie fors gestegen zijn en het rendement voor de aandeelhouders vergroten.

Deze winsten lijken ongepast in een tijd van hyperinflatie en verarming van de bevolking. Ondanks de uitzonderlijke winsten zeggen de oliemaatschappijen dat ze kwetsbaar blijven. Ze gaan gebukt onder vroegere verliezen en de situatie is onzeker en kan de volgende maanden keren als bepaalde delen van de wereld in een recessie raken.

Les pétroliers passeront-ils à la caisse ?

Daarom verklaarde Shell-baas Ben van Beurden: “Met volatiele energiemarkten, economische onrust en de noodzakelijke strijd tegen de klimaatverandering, blijft 2022 voor uitdagingen zorgen. Uitdagingen voor consumenten, overheden en bedrijven.” Dit korte citaat lijkt een verborgen boodschap aan de regeringen die overwegen om de superwinsten van oliemaatschappijen – en ook van gas- en elektriciteitsleveranciers – te belasten. De Europese Commissie heeft al groen licht gegeven voor deze uitzonderlijke belasting, die al van kracht is in Spanje, Italië en Groot-Brittannië.

Betalen oliebedrijven in België? 

De vraag is welke positie België inneemt tegenover de superwinsten van oliebedrijven. De situatie is nogal delicaat aangezien de overheid mee heeft geprofiteerd van de hoge brandstofprijzen, met name door de btw. De accijnzen werden wel verlaagd maar op forfaitaire basis, wat de overheid ten goede komt.

Bij minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) wint het idee van een extra belasting stilaan terrein. Die zou er komen in de vorm van een uitzonderlijke (en dus eenmalige) crisisbijdrage zo hoog als 25 procent van de brutomarge. De bijdrage zou geheven worden op alle energiehandelaars, meer bepaald de leveranciers, de producenten en de handelaars van elektriciteit, aardgas en olie die hun btw in België betalen. Tinne Van der Straeten hoopt tegen het najaar een fiscaal project uit te werken.

Les pétroliers passeront-ils à la caisse ?

Dit project is echter niet naar de zin van iedereen en dan vooral van Vincent Van Peteghem (cd&v), de minister van Financiën. Hij denkt namelijk dat deze belasting mogelijk discriminerend is en dus aangevochten kan worden voor de rechter. In de nucleaire sector betaalt de uitbater van onze kerncentrales, het Franse Engie, al een bijdrage van 38 procent op zijn brutomarge. Niet evident dus om nog meer te vragen … Stel dat die extra belasting er ondanks alles toch zou komen, waarvoor zou ze dan gebruikt worden? Om de koopkracht van de burgers te ondersteunen? Of om de begroting van de overheid te redden?

De oliebedrijven vrezen uiteraard allemaal een enorme belastingheffing op hun superwinsten. Dat is wellicht ook de reden waarom de TotalEnergies-groep zich in Frankrijk gedeisd houdt en aan de consumenten een brandstofkorting heeft toegekend die na de vakantie zelfs stijgt tot 20 eurocent per liter. En het werkt: afgelopen weekend verwierp het Franse parlement een plan om superwinsten te belasten. Lukt het de oliebedrijven om door de mazen van het net te glippen? Wordt vervolgd …

Meer
© Gocar

Dragrace: BMW M5 E39 vs Nissan Skyline GT-R R34

1998 was een topjaar voor sportwagenliefhebbers. Twee modellen die nog steeds nazinderen – uit een begeerlijke lijst die bijvoorbeeld ook de BMW Z3 M, de tweede generatie Mazda MX-5 en de ‘Europese’ Honda Integra Type R bevat – zijn de BMW M5 E39 en de Nissan Skyline GT-R R34. De eerste kon je gewoon via de officiële invoerder in België en Nederland kopen, de tweede niet want zijn stuur werd uitsluitend aan ‘de verkeerde kant’ gemonteerd. Cult-Nissan Inmiddels zijn we 24 jaar verder en hebben de net aangehaalde wagens een cultstatus bereikt. De Nissan zelfs nog het meest, met als gevolg dat de prijzen voor zo’n ‘Godzilla‘ vandaag waanzinnig hoog liggen (onder meer dankzij de immense tuning-hype die na de release van The Fast and the Furious is ontstaan). We zijn dan ook een beetje in een omgekeerde wereld beland, één waarin de Skyline GT-R fors duurder is dan de M5, ook al is de Nissan met zijn 2.6 zes-in-lijn biturbo minder krachtig: op papier ‘maar’ 280 pk en 392 Nm, tegenover 400 pk en 500 Nm voor de BMW, uitgerust met een atmosferische 4,9-liter V8. Wie is sneller? Wat in het voordeel van de Japanner speelt, is dat hij over de verbluffende ATTESA–vierwielaandrijving beschikt (de Duitser is achterwielaangedreven) én dat hij 235 kg minder op de weegschaal legt. Die elementen deden ons toch een beetje afvragen of hij de M5 zou kunnen bijbenen in een dragrace vanuit stilstand en in twee sessies met een rollende start: eerst vanaf 30 mph (48 km/u) en vervolgens met 60 mph (96 km/u) op de teller. Verrassende resultaten? Nee en ja, zoals je in de onderstaande video van CarWow kan zien.

door Joris Bosseloo

Geld terug als de herstellingen niet helpen?

Stel : je bent eigenaar van een wagen die nog maar enkele maanden oud is. De auto vertoont problemen met de motor. Je bracht de wagen al enkele malen binnen bij je garagist die probeerde de motor onder garantie te herstellen maar dit lost het probleem niet op. Je garagist wil nu een nieuwe en zoveelste poging doen tot herstel. Moet je dat dan zomaar aanvaarden? Wat zegt de wet? Als je als consument een nieuwe auto koopt, dan heb je wettelijk gezien twee jaar garantie. Indien er zich een gebrek voordoet binnen de garantietermijn, dan heb jij als koper in principe de keuze hoe dat opgelost moet worden. Je kan dan in eerste instantie kiezen tussen een herstelling of… een nieuw voertuig. Je keuze mag niet ‘onredelijk zijn’ Je garagist moet je keuze in principe ook respecteren. Een uitzondering op die regel bestaat als je keuze onmogelijk is of in vergelijking met de andere remedies onevenredige kosten met zich zou brengen. Om dat te beoordelen wordt bv. rekening gehouden met de omvang van het gebrek en de mogelijkheid om te kiezen voor de andere remedie zonder ernstige overlast voor jou als consument. Is er sprake van een herstelling na herstelling die geen oplossing brengt, dan kan je wel degelijk een andere oplossing (bv. een nieuw voertuig) vragen. Andere oplossingen Zijn zowel een herstelling als vervanging onmogelijk of brengen die onevenredige kosten voor de verkoper met zich mee, dan kan die de vervanging weigeren. In dat geval kan je als koper opteren voor een prijsvermindering dan wel voor een ontbinding van de koop waarbij je de aankoopprijs terugkrijgt. Je kan als klant ook een prijsvermindering of de ontbinding van de koop vragen als de verkoper de herstelling of vervanging niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor jou heeft voltooid. Hetzelfde geldt als er een conformiteitsgebrek blijft ondanks de herstelling die de verkoper deed of als het gebrek zo ernstig is dat een onmiddellijke prijsvermindering of ontbinding van de koopovereenkomst gerechtvaardigd is. Advocaten Roodhooft

door Jan Roodhooft
© Gocar

Deze Ford Mustang ‘restomod’ geeft niet toe aan elektrificatie

Deze Ford Mustang cabrio is het werk van Ringbrothers, Amerikaanse specialisten op het gebied van muscle cars. Hoewel je er een traditionele oldtimer uit 1964 in herkent, is niets minder waar want het enige dat de jongens níet hebben gewijzigd, zijn de velgen. Het betreft een regelrechte krachtpatser die volledig op maat werd gemaakt. Hij is ook langer en breder dan het origineel (weliswaar slechts 2,5 cm) en het lijkt erop dat deze restomod dichter bij de grond werd gebracht voor een betere wegligging. Coyote Onder zijn lange motorkap ligt niet langer de typische ‘289’ achtcilinder maar een opgedreven versie van de 5.0 ‘Coyote’ V8 van een moderne Mustang. Je leest het, dit is géén elektrische auto. Jammer genoeg wordt er met geen woord over zijn beschikbare vermogen gerept (dat weliswaar hoger ligt dan 450 pk). Om te kunnen cruisen zonder te veel werk te moeten verrichten, profiteert hij trouwens ook van de tientrapsautomaat van de meest verkochte sportwagen ter wereld. Het strikt noodzakelijke Net zoals de buitenkant behoudt het interieur de herkenbare ‘vintage‘ look van weleer. Er werden evenmin (te) veel moderne componenten in gemonteerd en alles is lekker analoog. Wat men wel heeft voorzien, is airconditioning. Geen overbodige luxe tegenwoordig. Veel werk in gestoken? Wees daar maar zeker van. Volgens Ringbrothers staat de teller op 4.200 uur, en wie zijn wij om dat tegen te spreken?

door Maxime Hérion
© Gocar

Hitte: welke voorwerpen zeker uit de auto halen?

In een gesloten cabine duurt het slechts 10 minuten voor de binnentemperatuur 40 graden of meer bereikt. Deze extreme klimatologische omstandigheden kunnen bepaalde voorwerpen in je auto beschadigen of zelfs erger veroorzaken. Verwijder alvast elektronische apparaten op batterijen. Hun accu’s waarderen de hitte allerminst en hun levensduur kan aanzienlijk en blijvend worden verkort. Weg dus met die tablet, smartphone, laptop of zelfs draagbaar navigatiesysteem. Zij moeten allemaal uit de passagiersruimte worden verwijderd om defecten te voorkomen. Hydrateer, maar… Tijdens een hittegolf is het noodzakelijk om voldoende te drinken. Let er echter op dat je geen blikjes frisdrank in je wagen achterlaat, want die kunnen gewoonweg ontploffen omdat de druk sterk toeneemt bij een te hoge temperatuur. Hetzelfde geldt trouwens voor spuitbussen (deodorant, zonnecrème enz.), die net zoals drank het hele interieur van je voertuig kunnen bevuilen. Een beetje gezond verstand Natuurlijk zijn er nog voorwerpen die niet te veel aan de zon mogen worden blootgesteld. Denk bijvoorbeeld aan aanstekers, want ook die kunnen exploderen door de verhitting van het gas dat ze bevatten. Vermijd ten slotte het gevaar van het ‘vergrootglaseffect‘. Een bril op het dashboard of een waterfles die de zon weerkaatst achterlaten, raden we ten stelligste af. Weet ook dat sommige cosmetische producten slecht reageren onder de hitte: lippenstift smelt en je nagellak zal je mogen wegsmijten. Het is maar dat je het weet…

door Maxime Hérion

Kun je ongestraft ’s nachts driften?

Het is een scène die velen al meegemaakt hebben: de nacht is gevallen en in de verte (of soms ook dichtbij) hoor je gierende banden over het asfalt. Het is geen noodstop om een ongeval te voorkomen, want het blijft maar duren. Het wordt al snel duidelijk dat het gaat om bestuurders die driften op een parking of een verlaten locatie. Voor de rust van de buurt is dit uiteraard vervelend, maar voor de veiligheid is het mogelijk beter. Deze ‘joyriders’ wil je overdag niet tegenkomen, want dan dreigen nog grotere risico’s voor andere weggebruikers. Is deze praktijk wel wettelijk toegelaten? Die vraag werd gesteld door de politie van Charleroi, die een man ondervroeg die zich achter het stuur van een krachtige Mercedes-AMG schuldig had gemaakt aan dergelijke praktijken op de verlaten parking van een supermarkt. De bestuurder kreeg uiteraard een proces-verbaal waarop de agenten schreven: “We waren getuige van spectaculaire starts, bruuske remmaneuvers en driften. Hierna besloten we de bestuurder tegen te houden.” Welke risico’s? De politieagenten stonden voor een dilemma: voor welke inbreuk konden ze deze bestuurder bestraffen? Gevaarlijke maneuvers? Andere levens in gevaar brengen? Moeilijk, want de parking was leeg. De autoriteiten doken dan maar in de wegcode en botsten op artikel 50 (KB van 1975), dat stelt: “Zonder speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg: alle snelheids- en sportwedstrijden, met name snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.” Helaas voor de bestuurder gaat het om een inbreuk van de vierde graad. Toch heeft de bestuurder contact opgenomen met een advocaat die artikel 50 bestudeerd heeft en niet akkoord ging met de termen ‘snelheidswedstrijden’, ‘sportwedstrijden’ en ‘wedstrijden’. De logische redenering: dit artikel gaat uit van de aanwezigheid van andere personen die hetzelfde doen en die waren er die avond natuurlijk niet. Uiteindelijk kwam de zaak voor de politierechtbank, die de bestuurder gelijk gaf, want hij nam helemaal niet deel aan een wedstrijd. Artikel 50 van de wegcode kon dus niet ingeroepen worden. De man riskeerde de inbeslagname van zijn auto, maar mocht vrij vertrekken. Goed om te weten, maar of deze bestuurder het nogmaals aandurft … Met zulke praktijken moet je voorzichtig blijven, want enkele weken geleden veroordeelde een rechtbank in Luik een jonge drifter die ‘oefende’ op de openbare weg, met verwijzing naar artikel 7.2 van de wegcode, dat stelt dat “weggebruikers zich zo moeten gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers”. Hierbij riep de politie ook artikel 8.3 in, dat bepaalt dat de bestuurder “steeds in staat moet zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand moet hebben”. De rechtbank was van oordeel dat driften een verlies van controle over de auto betekent, wat uiteraard discutabel is. Zo te zien wordt de beoordeling van de feiten overgelaten aan de rechters. Wees dus voorzichtig …

door David Leclercq

Hoe onderhoud ik het open dak van mijn auto?

Het open dak werd lang vóór de airconditioning uitgevonden en is ideaal om het interieur van een auto tijdens alle seizoenen te koelen. In de loop der jaren werd het systeem geperfectioneerd en tegenwoordig worden zonnedaken elektrisch bediend en om volledig te kunnen openen of sluiten. Een praktische en aangename optie, al vergt ze ook onderhoud om goed te kunnen blijven functioneren. Je volgt dus maar beter nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur (die je meestal vindt in de handleiding van je wagen), want pech leidt meestal tot aanzienlijke kosten door de complexiteit van de reparaties. Het grootste probleem met een zonnedak is dat het mechanisme vuil wordt: stof, vuil en bladeren van bomen in de herfst hebben de neiging in de geleiderails terecht te komen, wat de goede werking van een open dak belemmert. Het mechanisme met perslucht reinigen, hetzij met een ‘blazer’ die is aangesloten op een compressor of zelfs met een spuitbus die voor dit doel werd ontworpen, is alles behalve een overbodige luxe. Je doet er goed aan om het passagierscompartiment tijdens deze klus te beschermen (met een deken bijvoorbeeld) om te voorkomen dat het vuil wordt. Reinigen om in te vetten De tweede stap in het onderhoudsproces is het ontvetten van het mechanisme. Ontvetter kan je kopen bij je plaatselijke autohandelaar, of online natuurlijk, en een degelijk product is zeer effectief. Gebruik een doek om alle onderdelen te reinigen die ervoor zorgen dat het dak schuift. Eens alles schoon is, vergeet dan niet om de betreffende delen opnieuw in te vetten. Gebruik hiervoor lithiumvet (in een spuitbus of potje dat met een kwast kan worden aangebracht). Nogmaals, vergeet niet om gebied rond de dakbekleding af te schermen zodat het niet smerig wordt. Ook belangrijk: invetten is een must, maar overdrijf niet. Je brengt beter een dunne laag aan die je desnoods herhaalt. En ook… Het is voor de hand liggend, maar vergeet niet om het bewegende deel zelf schoon te maken. Betreft het een glazen dakpaneel, weet dan dat er speciale schuimsoorten bestaan om hardnekkige vlekken te verwijderen. Kunnen genieten van natuurlijk licht in de wagen is nu eenmaal prettig, vooral in de winter. Je passagiers zullen je dankbaar zijn…

door Maxime Hérion
© Gocar

Fastned haalt 3 keer zoveel geld uit auto’s opladen dan vorig jaar

Wat de centen die uit het opladen van elektrische auto’s wordt gehaald, wordt voor de eerste zes maanden van dit jaar 12,6 miljoen euro gecommuniceerd. Fastned zegt dat dit het logische gevolg is van de uitbreiding van zijn laadinfrastructuur in Europa. Voeg daar het stijgende aantal EV’s op onze wegen aan toe en je snapt hoe het komt dat er meer binnenkomt. Opvallend – of net niet – is dat er vooral een duidelijke toename van elektrische wagens is in de landen waar Fastned laadterminals uitbaat. Het minder goede nieuws De Nederlanders zitten nog niet in de groene cijfers. Topman Michiel Langezaal maakt zich echter niet ongerust en verwijst naar de forse Europese uitbreiding en die investeringen zijn niet min. Het verlies is in dit eerste halfjaar met 10,4 miljoen euro zelfs groter dan die van het eerste semester van vorig jaar, toen de teller op -7,7 miljoen stond. “We liggen op schema om het aantal laadstations te verdubbelen tot meer dan 400 voor eind 2024”, zo lazen we vandaag op Autoweek. Fastned maakte dit jaar 23 nieuwe laadplekken operationeel, wat het totaal aantal stations op het oude continent op 208 brengt. In april gaf Fastned nog te kennen dit jaar 65 nieuwe laadstations te zullen openen. Een streefdoel dat realistisch lijkt, zeker aangezien men in maart een grote Franse aanbesteding in de wacht heeft gesleept. Dankzij deze ruggesteun zou het aantal oplaadpunten van Fastned in Frankrijk naar meer dan 30 kunnen klimmen, met een groot deel van die laadpalen in het noorden van het land (zoals in Normandië en in de regio van Parijs). Prijzen gestegen Zoals Gocar onlangs heeft bericht, heeft Fastned zijn prijzen voor een laadsessie opgeslagen. De nu duurdere tarieven zullen bovendien maandelijks worden geëvalueerd. Meer daarover lees je in dit artikel.

door Joris Bosseloo
© Gocar

Opgepast voor onterechte boetes in Frankrijk!

In Frankrijk mag je op heel wat plaatsen tegenwoordig sneller rijden dan tot voor kort. In niet minder dan 45 departementen bedraagt de maximumsnelheid op D-wegen voortaan 90 in de plaats van 80 km/u. Goed nieuws voor wie aan het reizen is, al zit er toch een adder onder het gras die nog moet worden weggehaald. Het Franse nieuwsmedium ‘Le Point’ maakt melding van verschillende klachten van autobestuurders die onterecht een boete in de bus hebben gekregen. Blijkbaar zijn er nog een pak flitspalen niet aangepast aan de nieuwe regeling en worden er dus mensen geflitst die eigenlijk niet (meer) in overtreding zijn. Wie een boete krijgt, analyseert die dus maar beter goed, want de kans bestaat dus dat ze onterecht werd verzonden. Sommige mensen nemen het zekere voor het onzekere en durven nog niet sneller dan 80 km/u, ook al geven de borden 90 aan. Dit zorgt vanzelfsprekend voor frustrerende situaties, te wijten aan de slechte organisatie van de diensten die instaan voor de afstelling van de radars. Toch een onterechte boete gehad? In Frankrijk een onterechte snelheidsboete aanvechten, is redelijk eenvoudig en kan via deze website. Zoals je ziet, is de pagina zelfs grotendeels in het Nederlands beschikbaar. Wie had dat ooit gedacht…

door Joris Bosseloo
© Gocar

Mercedes EQS Brabus: het nieuwe tunen

De geleidelijke verdwijning van verbrandingsmotoren, met een Europees verbod in het verschiet, doet sommige tuningbedrijven hun aanpak nu al wijzigen. Milieuvriendelijke auto’s lenen zich immers minder voor motortuning dan modellen op benzine of diesel. Bij de Duitse preparateur Brabus weet men alvast heel goed waar men mee bezig is. Het bewijs zit in deze zwarte Mercedes EQS, de elektrische berline die zich in het topsegment situeert. Verbeterde autonomie Brabus heeft voor de EQS 450 een aerodynamische kit ontwikkeld die zijn al zeer straffe luchtweerstandscoëfficiënt (Cx van 0,20) met nog eens 7,2% verbetert, met als gevolg een met 7% toegenomen actieradius voor wie tussen 100 en 140 km/u rijdt. De binnenshuis ontwikkelde onderdelen zijn gemaakt van carbon en verbeteren de luchtstroom, met name dankzij de deflectoren die voor de voorste wielkasten zijn geplaatst. Toch een beetje zoals vroeger Brabus kon de verleiding niet weerstaan om enorme 20 tot zelfs 22 inch wielen te monteren en de EQS te verlagen: vooraan werd de ophanging 15 mm en achteraan 20 mm dichter bij de grond gebracht. Wat evenmin mocht ontbreken, volledig in lijn met de rest van de creaties van het in Bottrop gevestigde bedrijf, zijn de verschillende mogelijkheden om het interieur op smaak te brengen.

door Maxime Hérion
© Gocar

RETROTEST Mini Knightsbridge (2000): in schoonheid geëindigd

Het Autosalon van Brussel maakte in 2000 met iets meer dan 750.000 bezoekers een recordeditie mee. Op dat moment waren alle fabrikanten nog aanwezig en kon je van een bijzonder ‘kleurrijk’ evenement spreken. Ondergetekende herinnert zich vooral de stand van BMW, waar een grote nieuwigheid werd tentoongesteld die door de niemand minder dan Koning Albert II de hemel in werd geprezen, namelijk de X5 SUV. Zelf had ik echter meer oog voor de prachtige Z3 M coupé die ernaast stond, met zijn lekker brede heupen en een zeer knappe lakkleur. Deze wagens maakten deel uit van het impressionante arsenaal dat het BMW-concern die dag vertegenwoordige. Maar er was ook, bijna verstopt achter een zuil, de laatste versie van de oer-Mini aanwezig, meer bepaald het uitzwaaimodel in afwachting van de komst van de ‘Mini by BMW‘. Hoewel nog steeds vervaardigd volgens een archaïsch industrieel procédé dat sinds 1959, het jaar van zijn lancering, onveranderd was gebleven, had men de Mini intussen enigszins gemoderniseerd met de invoering van brandstofinjectie in het begin van de jaren ’90 en van de airbag in 1998. Met deze zwanenzang werd echter vooral de focus op meer luxe gelegd en richtte het merk zich op liefhebbers die bereid waren om ruim 15.000 euro neer te tellen voor een ‘ultieme’ versie van het modelletje dat al als een cultobject werd aanzien vanaf het moment dat hij op de markt verscheen. BMW, op dat moment dus al eigenaar, speelde dan ook volledig in op de emotionele kant van de fans door verschillende beperkte series aan te bieden, de ene al even aantrekkelijk als de andere. Overlevende Het was op één van die in oplage gelimiteerde Mini’s dat lezer Dominique verliefd werd. Zijn Mini Knightsbridge, genoemd naar de Londense wijk waar de beroemde winkel Harrod’s te vinden is, werd geproduceerd in 2000 en in 2007 gevonden en meteen gekocht door onze nieuwe vriend. Hoewel de wagen in een algemene goede staat verkeerde bij de aankoop, bleef hij niet gespaard van roest: na slechts een paar jaar rijplezier moest het gedeelte onder de voorruit al gerestaureerd worden om deze vorm van autokanker te bestrijden. Voor de rest, op een grotere einddemper na, is dit zwarte juweelt strikt origineel. De geestelijke vader van de Mini heette trouwens Alec Issigonis (1906-1988), de man die erin was geslaagd om een zeer hip autootje van amper 3,05 m lang te ontwerpen met plaats voor vier volwassenen en een beetje bagage. In vergelijking met hedendaagse stadswagens is dat belachelijk klein, wat de oude Mini des te impressionant maakt – en al zeker in deze versie met de knappe 13″-wielen; ook weer een gigantisch verschil met de grote velgen van vandaag. Voeg daarbij de stoere spatbordverbreders en je krijgt een vierwieler die haast meer met aanleunt bij een kart dan bij een personenwagen. Schattig als hij is, zit de Mini vol interessante eigenschappen. Denk bijvoorbeeld maar aan de kleine koffer die van boven naar beneden opengaat en de microscopisch kleine motorkap, om er enkele te noemen. So British! Een Britser interieur dan dat van de Mini Knightsbridge, die denkt dat hij een Jaguar is, zal je amper tegenkomen. De zetels zijn bekleed met elegant beige leder, terwijl het dashboard en het bovenste deel van de deurpanelen hout bevatten. Het resultaat is waanzinnig elegant. Voor de rest verraadt de nogal eenvoudige afwerking het toen al verouderde ontwerp van dit bakje. Schroeven zijn duidelijk zichtbaar, het verwarmingskastje onder het dashboard is identiek aan dat van de Mini uit het midden van de jaren ’70 (waarmee uw diener heeft leren rijden. Echt!) en ga zo maar door. Wie er voor de eerste keer in plaatsneemt, zal verbaasd zijn over de zeer speciale rijpositie, die evenmin werd aangepast sinds de beginjaren. Concreet: je knieën komen hoger uit dan je zitvlak terwijl je benen niet anders dan naar rechts kunnen wijzen vanwege de wielkast. Last but not least: het stuurwiel staat, onder een hoek, bijna horizontaal opgesteld. Een bijzondere ergonomie die deze auto extra charme geeft (vind ik toch), maar hem niet bepaald geschikt maakt om lange afstanden mee af te leggen. Maximaal rijplezier Deze Mini weegt amper 740 kg en dus volstaat zijn ‘goede oude’ 1,3 liter brandstofinjectiemotor met 63 pk en 95 Nm koppel. De kleine viercilinder staat in een verbinding met een versnellingsbak die ook maar 4 verzetten telt. Andere tijden, zoveel is zeker, maar na slechts enkele kilometers kan ik de grijns op mijn gezicht niet meer verbergen. Zelfs als je je strikt aan de wettelijke snelheidslimiet houdt, zijn de sensaties alomtegenwoordig omdat hij nu eenmaal laag bij de grond ligt en ultradirect stuurt. Dit gevoel wordt versterkt door het kenmerkende, grommende motorgeluid dat op zijn beurt luider wordt gemaakt, of toch in dit geval, door de toevoeging van een luchtfilter van K&N. Heerlijk. Bovendien ‘plakt’ hij als het ware aan het asfalt, wat natuurlijk ideaal is voor het betere stuurwerk op kleine, kronkelige baantjes. Met gemak wordt de ene bocht na de andere afgewerkt en dit met een stevige portie flair, ondanks het geringe vermogen. De keerzijde van de medaille is dat de ophanging zeer weinig demping biedt. Je voelt het bij wijze van spreken als je over een sigarettenpeuk rijdt! Niet verwonderlijk kreeg ik tijdens de testrit meerdere stevige klappen in de rug te verwerken, dus mensen met klachten in die zone zijn bij deze gewaarschuwd… Voor de volledigheid: vergeleken met een eerder model dat vier trommelremmen had, beschikt de Mini van Dominique over schijfremmen vooraan die de remwerking sterk verbeteren. Van ABS is evenwel geen sprake. Conclusie ‘Vintage’ van hier tot in Tokio, slaagt de Mini Knightsbridge erin om van autorijden een écht plezier te maken, zonder dat er veel vermogen aan te pas komt. Noem hem gerust de Koning van de stad, maar evengoed van het platteland. Komt daarbij dat hij al bij al praktisch is in gebruik, veelzijdig en dus ook erg aangenaam in de omgang. Hadden we al superchique gezegd?

door Maxime Hérion
© Gocar

Enorme terugroepactie voor Ferrari in de VS

De oorzaak van het probleem is een schijnbaar onnozel probleem: de dop van het remvloeistofreservoir van Ferrari’s die sinds 2005 in de VS worden ingevoerd, zit te strak en laat daardoor niet genoeg lucht door. Het gevolg is dat er binnenin een vacuüm kan ontstaan, wat kan leiden tot een vloeistoflek. Dat kan op zijn beurt een gedeeltelijk of zelfs volledig verlies van het remvermogen veroorzaken, wat natuurlijk een groot probleem is voor zulke wagens met uitzonderlijke prestaties. Geen enkel model gespaard Geen enkel Ferrari-model lijkt te worden gespaard. We gaan de volledige lijst niet opnoemen, want die is bijzonder lang en bevat dus ook speciale versies van ‘reguliere’ modellen, voor zover je dat over Ferrari’s mag zeggen. Om toch enkele klinkende namen op te noemen: F430, 612 Scaglietti, LaFerrari, California, FF, Portofino, Roma, 488 Pista, GTC4Lusso enzovoort. De eigenaars van de bolides in kwestie zullen worden verzocht om hun metalen raspaard naar een officiële Ferrari-verdeler te brengen zodat die de bewuste dop kan vervangen. Gratis, voor alle duidelijkheid. Geen paniek Bezorgde bestuurders die nog niet bij de dealer zijn langsgegaan, mogen volgens het merk op hun beide oren slapen. De autobouwer gaat er prat op dat alle wagens zijn uitgerust met een waarschuwingssysteem dat op het dashboard verschijnt wanneer het remoliepeil de helft van zijn capaciteit bereikt. Wie evenwel met dat signaal geconfronteerd wordt, moet onmiddellijk olie bijvullen.

door Maxime Hérion

14-jarig schoolmeisje vindt revolutionair uitlaatsysteem uit

Shanza Sami presenteerde haar uitvinding, een apparaat dat kan worden toegevoegd aan de katalysator van een auto en dat verontreinigende deeltjes filtert, tijdens een nationale wetenschapswedstrijd. Het bevat een filtratiesysteem van koolstofnanobuisjes, een elektrolysekamer en een waterstofbrandstofcel. De rol van deze laatste is het opvangen van waterdamp om groene energie op te wekken. Ten slotte worden aan het einde van het proces verontreinigende stoffen uit de lucht verwijderd door middel van UV-lichtfiltratie. Longontsteking Shanza vertelde het panel van wetenschappers dat ze op het idee was gekomen nadat ze een longontsteking had opgelopen tijdens een reis naar India, een land dat te kampen heeft met ernstige milieuverontreiniging, onder andere als gevolg van de immense verkeersdrukte. “Mensen moeten recht hebben op schone lucht om de fundamentele menselijke functie van ademhalen te kunnen vervullen,” aldus de intelligente tiener. “Het stoort me dat elk jaar 7 miljoen mensen sterven aan ziektes die door luchtvervuiling worden veroorzaakt.” Mooie toekomst tegemoet Van de 10 finalisten valt Shanza Sami in het bijzonder op bij de jury van wetenschappers, die een groot potentieel zien in het meisje, wiens toekomst er rooskleurig uitziet. Van haar uitvinding wordt gedacht dat ze een revolutie in de automobielsector kan brengen. De wedstrijd staat open voor deelnemers van 12-14 jaar en er is een prijs van 25.000 dollar aan verbonden. De finale vindt plaats op 17 en 18 oktober in Minneapolis.

door Maxime Hérion

Hoe autobrand door hitte voorkomen?

De technische dienst heeft het over gras- en bermbranden en wijst erop dat de VAB-Alarmcentrale vorige maand het aantal incidenten met rookontwikkeling of zelfs brand heeft zien verdubbelen in vergelijking met dezelfde maand drie jaar geleden, toen er nog geen sprake was van een corona-pandemie. De oorzaak vinden we in de bloedhete temperaturen, zowel in België als daarbuiten. Het is belangrijk om goed na te denken over waar je je auto parkeert. Doe je dat op droog gras, dan volstaat niet alleen een sigarettenpeuk maar zelfs een heet auto-onderdeel. Andere oorzaken kunnen zijn: oververhitting of een kortsluiting, zo staat op de VAB-website te lezen. Auto-onderdeel? De roetfilter van een dieselwagen kan op een bepaald moment een temperatuur van 500°C en zelfs meer bereiken. Met zo’n intense hitte heb je niet eens een vonk nodig om vuur te doen ontstaan. Parkeer dus zeker niet op een grasperk dat niet gemaaid is en waarvan de sprieten in aanraking komen met de onderkant van het voertuig. De VAB raadt het eveneens ten stelligste af om achterwielen niet in contact te laten komen met een boordsteen op een parking die aan gras grenst (vanwege de uitlaat). Kans op brand verkleinen Laat je auto tijdig controleren op onderdelen die versleten of stuk zijn. Het onderhoud uitstellen – zowel groot als klein – is absoluut ‘not done’. Men raadt ook af om de airco niet onmiddellijk op de hardste of koudste stand te zetten. Als het koelsysteem niet naar behoren werkt, dan kan het overbelast raken. Eerst goed ventileren, is dus de boodschap. Wat als het dan toch brandt? Zet de motor uit en de handrem op en bel de brandweer via het nummer van de hulpdiensten (100 of 112). Neem de brandblusser uit de wagen en probeer het vuur te doven. Hoe meer brandblussers, hoe beter. Let op: probeer NIET zelf te blussen als er brandstof lekt en evenmin als de brand te groot is.   Probeer indien mogelijk de vuurhaard van zuurstof af te sluiten. Blus door een kier van de motorkap als het daar brandt en sluit de kap na het blussen. Woedt het vuur in de auto, doe dan hetzelfde (deur op een kier en snel het of de portieren toe). Foto 1:  Hush Naidoo Jade Photography / foto 2: Adrian Balasoiu

door Joris Bosseloo
© Gocar

Groot klantenverlies voor Belgische tankstations vanaf september?

De maatregelen om de koopkracht in Europa te verhogen verschilt fors van land tot land. De Franse overheid heeft alvast aangekondigd vanaf 1 september 2022 de ‘korting’ op accijnzen te verhogen en dus minder belastingen op brandstof te heffen. Tot nu toe heeft de regering Macron de accijnzen met 18 eurocent laten zakken. Dit bedrag per liter zal worden verhoogd met 12 eurocent, waardoor Fransen in totaal 30 eurocent per liter zullen besparen. Bovendien zal de groep TotalEnergies – onder druk van een dreigende belasting op de superwinsten –  in zijn Franse netwerk een korting van 20 cent per liter toekennen in plaats van de huidige 10 cent, wat betekent dat de prijs van een liter diesel of benzine kan terugvallen tot ongeveer 1,5 euro. Uiteraard zal deze forse prijsverlaging een negatieve invloed hebben op de Belgische benzinestations die niet al te ver van de Franse grens gelegen zijn. Je zou immers bijna gek moeten zijn om niet enkele kilometers verder te rijden en veel geld uit te sparen bij het vullen van je tank. Ter vergelijking: in België bedraagt de prijs van Super 95 om en bij 1,8 euro/liter, wat het prijsverschil met ‘Franse’ benzine volgende maand op 30 eurocent per liter zou brengen. Kortom, 15 euro minder betalen voor een tank van 50 liter. Uitbaters ongerust Verscheidene media, waaronder de krant Le Soir, hebben al contact opgenomen met enkele uitbaters van tankstations nabij onze zuiderburen. Deze mensen zijn vanzelfsprekend ongerust. Er wordt zelfs het woord ‘catastrofe’ in de mond genomen; niet alleen omdat hun vaste klanten wellicht naar Frankrijk zullen afzakken om te tanken, maar ook omdat veel Fransen er een gewoonte van maken om bij hen diesel of benzine en sigaretten in te slaan, die traditioneel goedkoper zijn in ons land. Als de prijs per liter benzine of diesel effectief tot 1,5 euro zakt, dan zullen Fransen misschien alleen nog de grens oversteken voor tabak, maar dus zeker niet meer voor brandstof. Meerdere getuigenissen hebben dit al bevestigd. Ondervraagde Belgen hebben van hun kant laten weten niet meer naar hun ‘vertrouwde’ pompstation te zullen trekken, maar ervoor te kiezen om voor een beduidend lager bedrag in Frankrijk te tanken en in bepaalde gevallen zelfs om jerrycans te vullen. Als we je hiermee op ideeën hebben gebracht, les dan wel op want de hoeveelheid die je mag vervoeren blijft beperkt, op straffe van vervolging. Deze situatie vormt dus zonder twijfel een bedreiging voor honderden Belgische grenspomphouders die alles op alles gaan zetten om ten minste enkele buitenlandse klanten te kunnen houden. Het is niet ongewoon dat exploitanten bijvoorbeeld carwash-kaarten of koffie aanbieden. Echt concurreren met de veel lagere prijzen zal evenwel onmogelijk zijn, want hun tarieven naar een gelijkaardig niveau brengen, mag gewoonweg niet. De Belgische Staat verbiedt het immers om te verkopen met verlies. Brafco (de Belgische Federatie van Brandstofhandelaren) zegt echter dat er wel degelijk een oplossing bestaat, namelijk de accijnzen in België verder verlagen. Dat mag nog met 9,5 eurocent vooraleer de door Europa vastgestelde bodemprijs is bereikt. Het kán dus, maar daar is politieke wil voor nodig. En hoewel de bevolking er bijna om schreeuwt, staat dit punt simpelweg niet op de agenda van de Vivaldi-regering. Verwonderlijk? Niet echt natuurlijk, want de Belgische overheid profiteert gretig mee van de hoge brandstofprijzen aangezien het systeem van het omgekeerde cliquet niet in werking wordt gesteld, ondanks eerdere beloftes. Duurdere brandstof betekent extra BTW-inkomsten, wat voor een ploeg ministers van wie de begroting al in het rood staat aardig is meegenomen. We kunnen dus jammer genoeg niet constateren dat de Belgische politiek de koopkracht van de consumenten verdedigt. De inflatie in ons land heeft 10% bereikt, vergeleken met 5,9% in Frankrijk en 8,2% in Duitsland. Is het niet stilaan tijd voor actie?

door David Leclercq
© Gocar

Thuis opladen elektrische bedrijfswagen riskeert te worden belast

Wij hadden al een vermoeden dat de (massale) overschakeling op elektrische auto’s zou leiden tot belastingwijzigingen met het oog op de heffing van nieuwe taksen. In zekere zin is dit een logische evolutie. Wie nu al in een elektrische bedrijfswagen rondrijdt, is maar beter goed geïnformeerd. Over wie de laadpaal moet betalen, bijvoorbeeld, maar vooral ook de elektriciteit die van thuis uit in de batterij wordt gepompt. En wat als de werknemer in de tussentijd van werkgever verandert? Vandaag is het niet langer de vraag of men al dan niet op een elektrische auto moet overschakelen, maar wie voor de aanverwante (en hoog oplopende) kosten opdraait. De vergroening van het wagenpark hangt ervan af. Er is een hele reeks aspecten waarmee de werknemer rekening moet houden indien die persoon de lasten van de kosten niet wil dragen, met inbegrip van belastingen. Volgens SD Worx, die door de krant L’Echo werd geïnterviewd, zouden de betrokkenen kunnen worden verplicht om een extra belasting te betalen op de stroomvergoeding die wordt gebruikt om de auto thuis op te laden. Er bestaat immers nog onzekerheid over de terugbetaling van de kosten voor het thuis opladen van de batterijen van een EV. In de val gelokt SD Worx maakt gewag van een addertje onder het gras in de forfaitaire vergoeding die de werkgever betaalt voor de elektriciteit die thuis wordt gebruikt om de wagen van stroom te voorzien. Dat komt omdat ‘intelligente’ laadstations de hoeveelheid elektriciteit registreren die naar de wagen vloeit, maar niet de kosten van die elektriciteit. Dit is op zijn zachtst gezegd een ingewikkelde materie voor werkgevers, aangezien elke werknemer zijn eigen leverancier heeft, sommigen fotovoltaïsche panelen hebben en anderen niet, enzovoort. Deze situatie heeft tot gevolg dat velen opteren voor een forfaitaire vergoeding per kWh, wat dan weer niet in goede aarde valt bij de belastingdienst, die pleit voor een geïndividualiseerde terugbetaling. Dit probleem is er vandaag niet met de tankkaart, waarmee alles duidelijk en transparant verloopt. De ‘vrees’ is dat werkgevers hun werknemers zullen overcompenseren voor de stroom die zij verbruiken – meteen de reden waarom de autoriteiten dit deel willen belasten. Het zou dan niet langer een terugbetaling zijn, maar een voorziening. Het einde van thuis opladen? SD Worx meent dat veel bedrijven zich al bewust zijn van de situatie en thuis opladen niet langer vergoeden (maar dus alleen laadbeurten aan openbare terminals of op kantoor, aangezien deze kosten rechtstreeks aan de werkgever worden gefactureerd). In de praktijk zal thuis opladen blijven gebeuren, maar onder verschillende voorwaarden: het oplaadpunt moet eigendom zijn van de werkgever en het privéverbruik moet onderscheiden kunnen worden om de werkelijke beroepskosten te bepalen. Dit vereist uiteraard de installatie van een ‘slimme’ laadpaal die door de werknemer van de werkgever kan worden gehuurd. Niet evident allemaal…

door David Leclercq
© Gocar

Afschuwelijk auto-ongeval jaagt 6 mensen de dood in

Het zeer bedroevende incident speelde zich af in de buitenwijk Windsor Hills in Los Angeles. De choquerende video (zie onder dit artikel, niet voor gevoelige zielen) toont een groot kruispunt waar veel auto’s passeren. Wanneer het verkeerslicht op de hoofdweg op rood springt, steken de voertuigen die van links komen zoals het hoort over. Wat niemand had verwacht, is de Mercedes E-klasse Coupé die met een rotvaart kwam aangestormd en keihard in verschillende wagens inreed. De impact was enorm en da’s zelfs zacht uitgedrukt. Twee voertuigen vatten onmiddellijk vuur, met dodelijke gevolgen. Oorlogsscène Volgens de politieagenten die ter plaatse werden geroepen, leek het alsof er net een bom was ontploft, met als resultaat twee volledig vernielde wrakken en een woedende brand. Pas toen de vlammen onder controle waren, beseften de hulpdiensten de omvang van het drama. In het wrak lagen vijf verkoolde lichamen, waaronder die van een baby en een zwangere vrouw. Ten minste acht anderen raakten gewond; temeer omdat er in totaal zes of zeven auto’s bij het ongeval betrokken waren. Hoe kon dit gebeuren? Op dit moment probeert de California Highway Patrol de precieze oorzaak van het verschrikkelijke ongeluk te achterhalen. Uiteraard is de grote vraag waarom de Mercedes met zo’n hoge snelheid kwam aangereden en waarom de chauffeur niet had geremd. Het licht stond immers op rood. In tegenstelling tot wat je nu misschien aan het denken bent, was de bestuurder geen jongeman maar een 37-jarige verpleegster. Zij reed volgens deskundigen maar liefst 90 mph, wat neerkomt op 144 (!) km/u. De vrouw wordt aangeklaagd voor moord en riskeert, als ze vervolgd wordt, een levenslange gevangenisstraf. Screenshots + video: CBS Los Angeles / YouTube

door Maxime Hérion
© Gocar

Brandstofprijzen: verlaging vanaf donderdag 11 augustus 2022

De brandstofprijzen aan de pomp zijn de afgelopen maanden de hoogte in geschoten. Hoewel sommigen ervan uitgaan dat een groot deel van de Belgen zuiniger met benzine of diesel omspringt om de prijsstijging het hoofd te bieden, blijkt dat niet echt het geval. Het brandstofverbruik zit zelfs terug op het niveau van vóór de covid-19-crisis, met 4,2 miljard verkochte liters. Verschillende factoren verklaren deze hoge consumptie, met name de volledige hervatting van de economische activiteiten met kantoren die alsmaar gevulder raken, de complete herneming van het handelsverkeer over de weg (transport) enzovoort. Ter herinnering: ‘ons’ verbruik bereikte de kaap van 4,3 miljard liter in 2019, maar daalde tot 3,2 miljard liter in 2020 en 2021. Lagere prijzen deze donderdag Komende donderdag mogen automobilisten weer een klein beetje ademhalen. De prijzen zullen immers dalen, zo bevestigt de FOD Economie. Voor benzine 95 RON E5 en 95 RON E10 zal je dan maximaal 1,823 euro/liter (-0,084 euro) en 1,771 euro/liter (-0,036 euro) betalen, terwijl de tarieven van 98 RON E5 en 98 RON E10 worden vastgesteld op 1,962 euro/liter (-0,123 euro) en 1,900 euro/liter (-0,147 euro). De verlaging betreft ook B7-diesel, waarvoor de maximumprijs 1,932 euro/liter (-0,015 euro) gaat bedragen, en 1,905 euro/liter (-0,005 euro) voor B10. De daling heeft echter geen positieve gevolgen voor stookolie (of toch niet voor de consument). Het tegendeel is zelfs waar, want ‘mazout‘ zal alweer in prijs stijgen (1,1991 euro/liter voor een bestelling van minder dan 2.000 liter en 1,1672 euro/liter voor meer dan 2.000 liter). Blijven de prijzen dalen? Het valt nog te bezien of deze neerwaartse trend zich zal blijven voortzetten. Wat dat betreft, bestaan er geen zekerheden meer. We houden natuurlijk de geopolitieke spanningen die maar blijven toenemen in het achterhoofd, met onlangs nog de situatie met China dat het kleine eiland Taiwan bedreigt, ‘s werelds grootste producent van halfgeleiders. Indicatoren wijzen er trouwens op dat de neergang van korte duur zal zijn indien de regering geen steunmaatregelen neemt, zoals in Frankrijk vanaf september 2022 het geval is.

door David Leclercq
© Gocar

Meyers Manx: de Californische buggy is terug (en razendsnel)

Bruce Meyers, die vorig jaar op 94-jarige leeftijd overleed, was in de autowereld bekend als de bezieler van de Manx buggy uit 1964, een vrijetijdsvoertuig afgeleid van de Volkswagen Kever. Het werd de lieveling van Californiërs en sterren als Steve McQueen en Jimmy Hendrix. Eind 2020 werd het bedrijf verkocht en de nieuwe eigenaars zijn aan de slag gegaan om de Manx te doen herleven. Men liet zich in dit proces bijstaan door Freeman Thomas, een ontwerper die voor onder andere Volkswagen, Ford en Porsche heeft gewerkt. Modern Ook al doet zijn uiterlijk onmiddellijk denken aan de vierwieler uit de jaren ’60, betreft dit nieuwe model een veel eigentijdser voertuig. Zijn carrosserie is van aluminium, wat zowel licht als stevig is, en zijn techniek al helemaal anders. In plaats van een traditionele motor op benzine tekent een elektrische aandrijving present, vergezeld van schijfremmen en stuurbekrachtiging (wat gezien de afmetingen van de banden alles behalve een grote luxe is). Klanten zullen uit twee batterijpakketten kunnen kiezen, van respectievelijk 20 en 40 kWh, voor een autonomie van 240 of 480 km. Niet slecht! Bovendien gaat de kersverse Manx, die afhankelijk van de versie tussen 680 en 750 kg weegt, er als een speer vandoor: 0-100 km/u lukt in amper… 4,5 seconden. Wat het opladen van de buggy betreft (tussen twee surfsessies door?), kan hij vermogens tot 60 kW aan (als optie). De nieuwe Meyers Manx zal officieel worden voorgesteld tijdens de Monterey Car Week, van 12 tot 21 augustus.

door Maxime Hérion
© Gocar

Rijden met een vervallen rijbewijs kan je duur komen te staan

Op het oude rijbewijs van papier staat geen einddatum, in tegenstelling tot de plastic versie die eruitziet als een bankkaart en die sinds 7 juli 2010 wordt afgeleverd aan degenen die voor hun rij-examen slagen. Ben je zelf in het bezit van zo’n ‘nieuw’ rijbewijs, dat maar 10 jaar geldig is, dan raden we aan om na te gaan wanneer dit precies vervalt. Je wordt immers niet verwittigd als dit gebeurt en krijgt dus ook geen uitnodiging van de gemeente om het in te wisselen. Van de 23.706 exemplaren die in 2010 en 2011 werden afgeleverd, zijn er maar liefst 12.139 niet vernieuwd. Meer dan de helft dus. Concreet riskeren de bezitters in kwestie een geldboete van 1.600 tot 16.000 euro, 8 tot 5 jaar een rijverbod en in nog extremere gevallen 8 dagen tot 2 jaar gevangenisstraf als ze ermee ‘betrapt’ worden in het kader van een politiecontrole. Bovendien kan de verzekeringsmaatschappij zich tegen zo’n chauffeur keren na een ongeval. “Mensen moeten herinnerd worden” Marianne Verhaert vindt het niet kunnen dat de personen in kwestie er niet aan herinnerd worden dat hun rijbewijs gaat vervallen. Minister Gilkinet is het daar naar eigen zeggen mee eens en “werkt aan een systeem”, dat met andere woorden dus nog niet operationeel is.

door Joris Bosseloo
© Gocar

Maakt op circuit rijden gelukkiger dan sporten?

“We weten allemaal dat lichamelijke activiteit belangrijk is voor een individu. Niet alleen voor het fysieke welzijn, maar ook voor de emotionele toestand van die persoon,” aldus Dr. Dale Esliger, docent aan de Loughborough University in het Verenigd Koninkrijk, die het experiment leidde. “Over de effecten van autorijden op de gemoedstoestand, specifieker op een racecircuit, is niet zo veel bekend.” Onderzoeken dan maar Esliger ging aan de slag met Abarth, het Italiaanse automerk dat de sportieve tak van Fiat belichaamt. Het team voorzag apparatuur om gezichtsuitdrukkingen te analyseren en de deelnemers kregen een medisch polshorloge om de hartslag te meten. Ook werd hen na elke sessie – van zowel fitnessen als rijden – gevraagd om een vragenlijst in te vullen met betrekking op hun stemming. Wat blijkt? De deelnemers waren gemiddeld 59% gelukkiger na een ritje op circuit (in een Abarth dus) dan na een workout. In vergelijking met de eerst aangehaalde ervaring werd het humeur van de participanten 4% minder positief bevonden na een training met gewichten, 20% minder na een gemixte training (zowel gewichtheffen als cardio) en maar liefst 116% minder na cardio. Minstens even opvallend is dat mensen blijkbaar niet eens zelf achter het stuur moeten zitten om hun geluksgevoel naar een hoger niveau te tillen. Wie op de passagiersstoel naast een professionele piloot plaatsneemt, zou immers ook 77% gelukkiger worden dan wie aan cardio- en weerstandstraining doet. “De (voorlopige) gegevens wijzen erop op circuit (mee)rijden en fitnessen allebei goed zijn voor het emotionele welzijn, maar dat de eerste activiteit met een grote voorsprong een gelukzaliger gevoel teweegbrengt”, aldus Dr. Dale Esliger. “Onze producten zijn niet alleen ontworpen om bestuurders op de openbare weg op te winden, maar het zijn ook perfecte auto’s voor circuitdagen. We wisten altijd al dat onze modellen vreugde brengen aan de bestuurder en diens passagiers, maar nu wordt deze kennis (voorlopig) ondersteund door gegevens van een van ‘s werelds toonaangevende sportwetenschappelijke universiteiten”, voegt Greg Taylor, algemeen directeur van Fiat en Abarth in het Verenigd Koninkrijk, eraan toe.

door Joris Bosseloo

Nieuwe MG7 is in één woord prachtig

Op 17 augustus is het zover en zal MG de sierlijke berline in vlees en bloed voorstellen aan het grote publiek. Bij kenners doet de MG7 een belletje rinkelen, want tussen 2007 en 2013 rolde er al een MG met die naam van de band – al was dat toen gewoon een gefacelifte Rover 75. De tweede generatie van de MG7 ziet er gelukkig een pak moderner uit dan de Rover met een ander logo van weleer. We durven zelfs bloedmooi zeggen, met een hoge kwaliteitsindruk en een neus die ons doet denken aan die van de Toyota GT86 (en Subaru BRZ van de eerste generatie). Dit nieuwe model gaat deel uitmaken van de Black Label-reeks van de fabrikant, die in het teken staat van spannend design en functies het premiumsegment waardig. Foto’s van het interieur werden jammer genoeg nog niet vrijgegeven. Wat de afmetingen betreft, is dit geen kleine jongen, al is hij volgens Chinese media wel korter dan zijn ‘concurrenten’. De Audi A7 doet er 8,5 cm bij, de Mercedes CLS 10,4 cm en de BMW 8 Reeks Gran Coupé zelfs 18,8 cm. Daartegenover staat weliswaar dat de prijzen van de MG ongetwijfeld een pak lager zullen liggen. Geen EV? Zoals je op de teaserbeelden kan zien (ontdek de video onder dit artikel), pakt de MG7 uit met een set van vier knoerten van uitlaatpijpen. Het model, of tenminste de getoonde uitvoering, is dus duidelijk geen elektrische auto zoals bijvoorbeeld de Marvel R of de MG5, waarvan je onze respectievelijke reviews hier en hier kan lezen. Onder de glooiende motorkap van de voorlopige topversie woont een 2-liter turbo op benzine die volgens Car News China 258 pk en 405 Nm koppel levert. Die viercilinder is gekoppeld aan een negentrapsautomaat van ZF. Iets lager op de ladder staat volgens hetzelfde medium een 1,5-liter turbo met 185 pk en 300 Nm in de aanslag, in combinatie met een zeventraps DCT-automaat. De komst van een plug-in hybride met meer trekkracht en vermogen zou in de loop van 2023 verschijnen, maar over een 100% elektrisch model wordt voorlopig met geen woord gerept. De hamvraag… Nu wil je natuurlijk weten of de MG7 in België op de markt zal komen. Het antwoord moeten we je helaas schuldig blijven, of toch voorlopig want zelfs de Belgische invoerder wacht zelf op nieuws. De kans is bitter klein, als je het ons vraagt. Gocar houdt je op de hoogte…

door Joris Bosseloo
© Gocar

Wint ‘onze’ Porsche 911 de 24U van Zolder?

Christoff Corten weet wat winnen op Circuit Zolder inhoudt. De snelle piloot uit Tienen heeft de befaamde etmaalrace al tot tweemaal toe op zijn naam kunnen schrijven en gaat volgend weekend voluit voor een derde titel. Aan gebrek aan ervaring zal het alvast niet liggen. Hij rijdt dit jaar, afgewisseld door zijn eveneens zeer getalenteerde teamgenoten, in de bloedmooie en vooral zeer krachtige Porsche 992 GT3 Cup van NGT Racing, geruggesteund door Gocar. Een kleine rekensom leert ons trouwens dat Corten en zijn mederijders in het verleden samen maar liefst 10 (!) 24 uur van Zolder-zeges hebben behaald. Alle ingrediënten zijn er Het belooft alweer een spannend spektakel te worden: 40 wagens, waarvan één derde in de topcategorie, verschijnen aan de start en de belangstelling van het publiek is enorm. Met VIP-loges die al helemaal uitverkocht zijn, mooi weer op de agenda en heel wat actie op de piste en in de paddock, kunnen we geen reden verzinnen om dit weekend níet naar Zolder af te zakken. De 24U van Zolder start in zekere zin woensdag al. Om 15u30 vertrekt een parade van het circuit naar het centrum van Zolder, waarna de bolides naar de omloop terugkeren rond 19u00. De oefenritten en kwalificaties gaan op donderdag 11 augustus door, met een Superpole om 19u30, terwijl de race zelf op zaterdag 13 augustus van start gaat (om 16u00). Voor wie krap bij kas is: de inkom op donderdag is volledig gratis. Win tickets! Gocar.be geeft gratis ‘Paddock Weekend’ tickets weg voor de de 24 Uur van Zolder. Klik hier om deel te nemen aan deze wedstrijd. “De 24 Hours of Zolder is en blijft een mooie wedstrijd, die weliswaar loodzwaar is voor zowel mens als machine. Met 4 merken en 13 auto’s in de topklasse GTA staan we voor een zeer boeiende strijd waarin iedere seconde zal tellen. Dan moet je beschikken over sterke piloten met ervaring, maar ook over een solide racewagen, die we met de Porsche 992 GT3 Cup in huis hebben dankzij Russell Racing by NGT Racing. Natuurlijk is een klein beetje geluk nodig om helemaal vooraan te eindigen, maar ik ben klaar voor de strijd. Afspraak dit weekend in Zolder!” – Christoff Corten

door Joris Bosseloo
© Gocar

Plafond van € 16.000 voor mobiliteitsbudget niet aantrekkelijk voor grootverdieners

Het mobiliteitsbudget is een enveloppe voor de werknemer die, als de persoon ermee instemt, afstand doet van de bedrijfswagen of overstapt op een kleinere, milieuvriendelijkere auto. Concreet is het mobiliteitsbudget gebaseerd op 3 pijlers: kiezen voor een groener model (met minder CO2-uitstoot), de wagen vaarwel zeggen of kiezen voor het openbaar vervoer of andere duurzame vormen van mobiliteit, ofwel een specifiek budget in euro’s krijgen. In 2022 is het principe van het mobiliteitsbudget versoepeld en versterkt in een poging om een breder publiek aan te spreken, aangezien tot nu toe slechts 0,48% van de werknemers ervoor gewonnen is (Acerta barometer over 2021). Sinds 1 januari 2022 worden er ook nieuwe kosten gedekt (bv. parkeren), terwijl een kilometervergoeding wordt aangeboden om de afstand tussen huis en werk te voet of met een zacht mobiliteitshulpmiddel te overbruggen. De financiering van een abonnement voor het openbaar vervoer voor gezinsleden die in hetzelfde huishouden wonen, is eveneens mogelijk, evenals de aankoop van een fiets. Ten slotte is ook de perimeter rond de werkplek (voor de betaling van een deel van de kosten) uitgebreid van 5 km tot 10 km. Het mobiliteitsbudget komt niet van de grond Het probleem is dat dit nieuwe mobiliteitsbudget een plafond heeft, dat parlementsleden in november jongstleden hebben bepaald. De limiet is vastgesteld op een vijfde van het brutosalaris met een maximum van 16.000 euro per jaar. Waarom dit plafond? Simpelweg om misbruik te voorkomen, en in dit geval de omzetting van dit budget in een verkapt salaris dat voordeliger is voor de werkgever – omdat het belastingvrij is. Dit maximumbedrag vormt uiteraard ook een rem op de keuze voor het mobiliteitsbudget omdat het leidt tot een verlies van inkomen voor werknemers met een hoog loon, zoals La Libre Belgique onlangs in een artikel opmerkte. Het ligt voor de hand dat degenen die met een auto van de zaak rijden, vaak goed verdienen. Het plafond van 16.000 euro ligt voor deze mensen simpelweg te laag om de omschakeling te doen. De situatie wordt natuurlijk nog verergerd door de stijging van de brandstofprijzen, wat nog minder Belgen ertoe aanzet om hun bedrijfsvoertuig – en dus ook hun tankkaart – af te geven. Een andere parameter: de verplichting om de komende jaren over te schakelen op elektrische auto’s en de hogere prijzen van EV’s zullen de begunstigden van salariswagens er waarschijnlijk eveneens van weerhouden om voor een mobiliteitsbudget te kiezen. Voorlopig lijken enkel jongeren ervoor gewonnen.

door David Leclercq

Nieuw type flitspaal tegen ‘remduivels’

Onze Nederlandse collega’s van Autoweek melden dat de Spaanse regering al 26 van deze nieuwe systemen heeft besteld. Volgens de plaatselijke overheid kan zo’n anti-remradar het aantal verkeersdoden fors naar beneden halen. Het doel op korte termijn is om de helft minder dodelijke slachtoffers te tellen. Waar staan ze? De anti-remflitstoestellen worden enkele meters voor een vast exemplaar opgesteld en voeren een aparte meting uit om na te gaan of het voertuig in de remmen is gegaan en zo ja, hoe diep. Daar stopt het trouwens niet, want ook ná de vaste flitser wordt een toestel geplaatst dat het detecteert als de bestuurder het gaspedaal weer te diep induwt. Dit allemaal om het fenomeen te snel rijden, gevolgd door hard remmen en weer fors accelereren te doen uitsterven. Waar ze exact gelocaliseerd zijn, kunnen we niet meegeven, maar we willen wel verklappen dat het nieuwe radarsysteem eerst in de regio Navarra wordt getest (op secundaire wegen) en dat overtreders effectief een boete in de bus mogen verwachten. Die zou tussen 100 en 600 euro schommelen, afhankelijk van de inbreuk. Blijkt de proefperiode in Navarra succesvol, dan is de kans groot dat de rest van Spanje en bij uitbreiding misschien Frankrijk en de rest van Europa zullen volgen. Het systeem zou immers goedkoper zijn dan trajectcontroles, die in België en dan vooral in Vlaanderen als paddenstoelen uit de grond schieten.

door Joris Bosseloo