Panos herlanceert zich na coronadomper: dit zijn de nieuwe broodjes

De broodjesketen Panos, onderdeel van bakkerijgroep La Lorraine, lanceert een vernieuwd menu en kondigt een grotere focus op digitale verkoopkanalen aan. Dat moet leiden tot een terugkeer van de verkoop naar precoronaniveaus.

Panos had in 2020 te lijden onder de horecalockdowns, al viel de verkoop niet helemaal stil. ‘Desondanks heeft Panos tijdens de Covid-19 periode een goede omzetbasis kunnen behouden via takeawayverkoop die in de meeste winkels mogelijk bleef en via de versnelde opstart van e-commerce en delivery-activiteiten in diverse regio’s’, zegt moedergroep La Lorraine. ‘Deze nieuwe digitale verkoopkanalen zullen in 2021 en latere jaren verder ontwikkeld worden als nieuwe groeipijlers.’

De coronamaanden werden door CEO Guido Vanherpe intern ook gebruikt om het core-product segment van Panos, belegde broodjes en warme snacks, te vernieuwen. ‘De pandemie was voor Panos geen gemakkelijke periode, maar wel een goed moment om stil te staan bij de essentie van het bedrijf.’

Lonken naar de foodies

Vanaf volgende maandag komt er campagne waarin Panos nieuwe recepten, nieuwe rustieke broodvarianten en extra aandacht voor duurzaamheid in de verf wil zetten. Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen:

  • 5 nieuwe recepten voor de broodjes: vegetarische eiersalade, aubergine & tomatenspread (vegan), scampi in look, Breydelham en Brugge Oud-kaas
  • De 15 bestaande broodjes kregen ‘een upgrade, met aangepaste ingrediënten of door een smaak- en kwaliteitsverbetering’. Dat kan leiden tot hogere prijzen.
  • Meer nadruk op lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Dat uit zich in de nieuwe broodjes met Breydelham en Brugge Oud-kaas en in het recept met noordzeegarnalen.
  • De introductie van twee rustieke broodjes: naast de klassieke witte baguette en het meergranenbroodjes komen er twee bijkomende keuzemogelijkheden: wit rustiek en donker rustiek.
  • Voortaan volledig biologisch afbreekbare verpakking: voor belegde broodjes stopt Panos met het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal
  • Het aanbod wordt voortaan onderverdeeld in ‘klassiekers’ en ‘genieters’. Met die laatste categorie hoopt Panos te verruimen naar de veeleisende foodies, die de keten hoopt aan te trekken met veggie recepten en het nieuwe vegan artisanaal broodje.

De grootste bakker van België

Panos behoort tot de industriële bakkerijgroep La Lorraine uit Ninove. La Lorraine verkoopt verse en bevroren bakkerijproducten aan supermarkten, horecazaken en consumenten in meer dan 25 landen. De omzet slonk in 2020 met 12 procent tot 744 miljoen euro, terwijl de bedrijfskasstroom (ebitda) een knauw van 21 procent kreeg tot 91 miljoen euro. 2021 moet een comebackjaar worden. Zo hoopt de groep weer werk te kunnen maken van zijn uitbreidingsplannen in Rusland.

Lees ook: Subway-broodjes te gesuikerd om een broodje te zijn, vindt Ierse rechter

Meer