Rush op autoverzekeraars en -herstellers na IT-panne

Vorige week lag het communicatieplatform Informex een week plat. Dat is een communicatieplatform tussen autoherstellers en verzekeraars om autoschade in kaart te brengen. Daardoor kampen zowel herstellers als schade-experts met een serieuze achterstand. Business AM sprak erover met Sjoerd Monteyne, oprichter en mede-eigenaar van Xolutions, een schade-expertisebedrijf.


Luister hier naar het volledige gesprek met Sjoerd Monteyne:


De essentie: Bij een migratie naar een ander cloud center is het platform Informex een week onbruikbaar geweest. Inmiddels is het platform weer operationeel. Doordat Informex een monopoliepositie bekleedt als communicatiemiddel tussen herstellers en verzekeraars, is er een grote achterstand in de sector.

  • Monteyne: “Informex is een communicatiedataplatform tussen de verzekeringsmaatschappijen, koetswerkherstellers en experten. Vorige week is geen enkele expertise-opdracht tot bij de experts of herstellers gekomen, waardoor er een week lang niets uitgevoerd kon worden.”
  • “Ongeveer 95 procent van de volledige schade-expertisemarkt werkt met Informex. De impact was zeer groot. (…) In het verleden werkte het systeem soms instabiel, waardoor we soms een halve dag niet konden werken. Wat er nu gebeurd is, is ongezien. Vanuit bepaalde hoeken zullen serieuze vragen gesteld worden over hoe dat kon worden vermeden”.
  • We zullen nu moeten bekijken of de achterstand snel kan worden ingehaald. Het is een sneeuwbaleffect, alle opdrachten zullen vandaag binnenkomen. De herstellers zitten met werkachterstand. Dus voor ons zal dit alle hens aan dek zijn.

(fjc)

Meer