Panini niet op volgend Europese voetbalkampioenschap; contract gaat naar Amerikaans concurrent

Het Italiaanse bedrijf Panini zal geen stickers over de deelnemers aan het Europees kampioenschap voetbal over twee jaar leveren. De Union of European Football Associations (Uefa), organisator van het tornooi, heeft de licentie voor de distributie van de stickers voor dat evenement immers toegewezen aan het Amerikaanse bedrijf Topps.

De Uefa maakt daarmee een einde aan een van de langste commerciële partnerships uit het Europese voetbal. Panini bracht immers de voorbije veertig jaar stickers en verzamelalbums over de deelnemende ploegen en spelers op de markt.

Ambassadeur

Topps sloot met de Uefa een akkoord dat over twee edities van het Europese voetbalkampioenschap loopt. Het contract heeft ook betrekking op alle finalerondes van de Nations League die tijdens die periode zullen worden georganiseerd, net zoals het Europees kampioenschap voor vrouwenteams dat over drie jaar wordt georganiseerd.

De Portugese coach José Mourinho, momenteel manager van de Italiaanse ploeg AS Roma en twee keer winnaar van de Europese Champions League, wordt voor de eerstvolgende editie van het Europese kampioenschap ambassadeur van het Amerikaanse bedrijf.

Mark Catlin, commercieel directeur van Topps, noemde de samenwerking met het Europese voetbal voor het bedrijf een belangrijke mijlpaal. “Het Europese voetbalkampioenschap is het meest prestigieuze tornooi van het continent”, benadrukte hij. “Er heerst rond deze evenementen bovendien een sterke cultuur rond de collectie van stickers, ruilkaarten en andere verzamelobjecten.”

Kauwgom

Topps is ook al officieel partner van de Champions League en de andere internationale clubcompetities die in Europa worden georganiseerd.

Panini behoudt wel zijn overeenkomst met de Fédération Internationale de Football Association (Fifa) voor de organisatie van de World Cup. Daarover hebben die twee partijen al meer dan vijftig jaar een samenwerking.

Topps werd opgerichten door telgen van de familie Shorin, oprichters van American Leaf Tobacco. Door problemen met de tabaksleveringen werd beslist om tussen de twee wereldoorlogen het bedrijf Topps voor de productie van kauwgom te lanceren.

De verpakking van dat snoep werd voorzien van een striptekening, wat een groot succes bleek. Die illustraties werden later, onder de vorm van ruilkaarten met bekende western-figuren en honkbalspelers, de kernactiviteit van de onderneming. Het bedrijf werd in januari van dit jaar voor een bedrag van 500 miljoen euro overgenomen.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.