Het Panamakanaal heeft het voorbije jaar de internationale scheepvaart de kans geboden om 16 miljoen ton koolstofdioxide te besparen in vergelijking met de meest waarschijnlijke alternatieve routes. Dat is 3 miljoen ton meer dan het jaar voordien. Dat staat in een rapport van de Panama Canal Authority (PCA).
Volgens de World Trade Organization (WTO) wordt 2,3 procent van de wereldwijde maritieme handel langs het Panamakanaal, dat een korte verbindingsweg biedt tussen de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan, vervoerd.
Emissiebeheer
De gerealiseerde besparingen zijn gelijk aan de hoeveelheid koolstofdioxide die op een jaar tijd door 3,2 miljoen personenauto’s zouden worden geproduceerd. Dat volume is tevens gelijk aan het volume koolstofdioxide dat over een periode van tien jaar door 248 miljoen bomen zou kunnen worden opgeslagen.
Ricaurte Vasquez, directeur van de Panama Canal Authority, wijst erop dat de exploitant van het kanaal vorig jaar een stelsel heeft geïntroduceerd waardoor de klanten een instrument krijgen aangereikt om hun emissies optimaal te kunnen berekenen.
“Op die manier krijgen de rederijen ook een inzicht in de voordelen die door een keuze van een kortere route kunnen worden gerealiseerd”, verduidelijkt Vasquez. “Op die manier ontstaat bovendien een duurzamere toeleveringsketen.”
Containerschepen realiseerden de grootste besparing. Dankzij de optie voor een traject door het Panamakanaal, waardoor een tocht rond Kaap Hoorn op het uiterste zuidelijke punt van Latijns-Amerika kan worden vermeden, kon die sector de uitstoot van 5,2 miljoen ton koolstofdioxide vermijden.
Op de tweede plaats staan carriers voor droge bulk (2,5 miljoen ton), gevolgd door chemicaliëntankers (1,77 miljoen ton) en tankers voor vloeibaar gas (1,2 miljoen ton).
Wanneer naar de klanten van het kanaal wordt gekeken, realiseerde de Deense rederij Maersk de grootste besparing (933.308 ton), gevolgd door Mediterranean Shipping Company (909.264 ton), CMA CGM (503.960 ton), Hapag-Lloyd (478.764 ton) en Trafigura Beheer (448.940 ton).
Investeringen
Vorig jaar onthulde de Panama Canal Authority zijn plan om tegen het einde van dit decennium klimaatneutraal te worden.
Om dit doel te bereiken en zijn waarde als duurzame corridor voor de wereldwijde scheepvaart te maximaliseren, verwacht de waterweg de volgende jaren aanzienlijke investeringen en aanpassingen in zijn activiteiten.
Daarbij wordt onder meer gewag gemaakt van de aankoop van elektrische voertuigen en hybride sleepboten en de verdere modernisering van uitrusting en infrastructuur. Die inspanningen zullen naar verwachting een investering van ongeveer 2,4 miljard dollar vergen.
Het Panamakanaal heeft verder te kennen gegeven in de toekomst in zijn prijsstructuur rekening te zullen houden met de uitstoot van de schepen tijdens hun tochten over het traject. Daarbij zal gekeken worden naar de duurzame technologieën die door de schepen zijn geadopteerd. Dat moet uiteindelijk toelaten om de uitstoot van de scheepvaartindustrie verder terug te schroeven.