Verbreding Panamakanaal hertekent het scheepvaartlandschap

Meer dan 100 jaar na zijn opening is de derde doorgang van het Panamakanaal een feit. Dat kanaal is ruim 81 km lang en verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. Zondag wordt de derde doorgang ingehuldigd. Vanaf dan zullen schepen tot 366 meter lang en 49 meter breed van het kanaal gebruik kunnen maken.

Zulke mega-schepen waren tot nog toe verplicht rond Zuid Amerika te varen of hun goederen aan de Oostkust te lossen om ze per trein naar de andere kant van het continent te voeren. Deze grote schepen worden ook gebruikt om Amerikaans schaliegas vanuit de Golf van Mexico tot in Azië te brengen.

Goed nieuws voor Panama

De verbreding is goed nieuws voor Panama, dat nu meer tolgeld kan ontvangen, Megacontainerschepen betalen al snel 800.000 dollar per doorvaart, maar tot nu kon zo’n 27% van de totale wereldcapaciteit aan containerschepen van het oude Panamakanaal geen gebruik maken. Die schepen moesten uitwijken naar bijvoorbeeld het Suezkanaal, dat de Middellandse Zee met de Indische Oceaan verbindt.

Een reis van bijvoorbeeld Shanghai naar New York via het Panamakanaal duurt 26 dagen; de route via het Suezkanaal – dat 2 jaar geleden al werd verbreed –  duurt twee volle dagen langer. Panama denkt de jaarlijkse inkomsten van het kanaal tegen 2021 te kunnen verdubbelen tot 2 miljard dollar per jaar.

DEME en Jan De Nul

Aan het project dat 5 jaar in beslag en 5,4 miljard dollar nam werkten 2 Belgische bedrijven mee: Baggeraar Jan De Nul en collega-baggeronderneming DEME.