Palantir op twee weken voor beursgang gewaardeerd op 10 miljard dollar

Palantir, het dataverwerkingsbedrijf met omineuze overheidsconnecties, gaat naar de beurs. Momenteel wordt het bedrijf gewaardeerd op 10 miljard dollar, een stuk minder dan vijf jaar geleden. Hoe komt dat?

Woensdag zat Palantir samen met potentiële en huidige aandeelhouders, met een geüpdatete prospectus in de hand. Het zijn spannende tijden voor het bedrijf van Alex Karp. Na zowat twintig jaar werken in de schaduw, moest het geheimzinnige databedrijf onlangs met de billen bloot. 150 klanten staan er op het conto, elk goed voor zowat 5 miljoen dollar. Dat was, op zijn zachtst gezegd, een tegenvaller.

Want in 2015 werd Palantir nog op 20 miljard dollar gewaardeerd. Aan de huidige prijzen van de reeds verkochte aandelen, komen analisten uit bij 10 miljard dollar. Mooi, maar onder de verwachtingen.

Aandelenkluwen

Nog onduidelijker dan wat Palantir precies doet, is met welk geld het bedrijf dat doet. In juli haalde Palantir 410,5 miljoen dollar op door aandelen te verkopen aan de bodemprijs van 4,75 dollar het stuk. Dat brengt de waardering op 7,8 miljard. Transacties tijdens dat kwartaal prijsden het aandeel op 4,17 tot 11,5 dollar, wat de waardering op 6,83 tot 18,8 miljard dollar zet.

Op dit moment zien investeerders een bedrijf dat eerder 10 miljard dollar waard is dan 20 miljard. De aandelen zouden verhandeld worden aan 10 keer de omzet. Dat is een prima verhouding, maar een topaandeel is het daarmee niet. Bij een bedrijf als pakweg Zoom ligt die ratio meer dan 4 keer hoger.

De uitdaging voor Palantir is dat het investeerders moet overtuigen dat het bedrijf nog groeimarge heeft. In zijn prospectus brengt Palantir tot 6.000 potentiële klanten in kaart, waarvan het er nu slechts 150 in portefeuille heeft. Maar de grote kosten schrikken investeerders af.

Minder onderhoudswerk

De directie van Palantir deed tijdens de call van woensdag dan ook zijn best om dat discours te veranderen. De software van Palantir vroeg in de begindagen veel maatwerk, wat de kosten omhoog dreef. Dat stamt echter nog uit de tijd dat Palantir vooral samenwerkte met veiligheidsdiensten. Intussen zijn ook lokale overheden en grote farmaspelers in beeld gekomen als potentiële klanten.

CFO David Glazer zei tijdens de meeting dat Palantir nu helemaal anders werkt. Het bedrijf verkoopt twee platformen. Gotham, voor overheden. En Foundry, voor de privésector. Daar komen vaste prijzen bij, met onderhoudskosten. Airbus en BP zijn bijvoorbeeld klanten bij Palantir.

Minder verlies

In de eerste helft van 2020 ging de omzet van Palantir met 49 procent omhoog, naar een eindtotaal van 421,2 miljoen dollar. De helft van de inkomsten vloeien uit overheidscontracten. De kosten voor sales, marketing en onderzoek zijn gezakt, dus het nettoverlies verminderde stevig. Ging Palantir in 2019 nog 280,5 miljoen in het rood, was dat in de eerste helft van 2020 nog 164,7 miljoen.

Maar Palantir blijft een heel duur product, dat bijna niemand gebruikt, het tegengestelde van pakweg Slack of Zoom. Palantir stelt zijn software voor als de centrale kolom waar andere technologieën op inhaken. Dat verkoopt moeilijk, zowel aan klanten als investeerders.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.