Binnenzitten en buiten wandelen: dat zijn de opties in corona. En dat wil zeggen dat meer mensen opnieuw aan de sigaret hangen.
Het is een algemene trend in Europa en de Verenigde Staten: tabaksfabrikanten draaien een hogere omzet en meer winst tijdens de coronacrisis. Zowel Philip Morris als Altria zien een stijging in de cijfers, of op zijn minst een stagnering van de daling. Want we roken steeds minder, tenzij er een wereldwijde pandemie ons binnenhoudt.
Hoe komt dat? Tja, we zitten natuurlijk meer thuis en we hebben dus meer tijd om te roken. Zelfs wie vooral op het werk rookt, heeft door thuiswerk geen excuus meer. Puur uit verveling dus, of net omdat we meer stress hebben door 9 maanden aan lockdown.
Hoger budget
In de Verenigde Staten is er ook nog iets anders aan de hand. Daar hebben sommige gezinnen door de Covid-subsidies van de overheid tijdelijk een hoger inkomen. Dan kan een extra pakje sigaretten er wel af. Daar komt ook nog bij dat veel mensen lagere benzinekosten hebben, dat betekent ook extra budget.
Het is ook niet onlogisch dat winkelaars snel meer sigaretten inslaan. Wie maar een half uurtje per keer de winkel binnen mag, gaat hamsteren, dat hebben we ook in België gezien. Pasta, toiletpapier en ook sigaretten dus. De grote fabrikanten zien namelijk een stijging in het aantal verkochte sloffen.
Essentiële items
In België liep het zo een storm niet voor sigaretten, wellicht omdat de krantenboeren en nachtwinkels gewoon open mochten blijven. Maar dat is niet overal zo. In Rusland stonden sigaretten enkele maanden op de lijst met niet-essentiële items. Zo kon gegarandeerd worden dat die fabrieken mochten sluiten.
Maar ook Zuid-Afrika sloeg sigaretten 5 maanden lang in de ban. Tabaksproducten mochten er niet verkocht worden tot de eerste golf van de coronapandemie bezworen was. Eens het wel weer mocht, zat de sigarettenverkoop weinig verrassend stevig in de lift.
E-sigaretten
Opvallend: e-sigaretten kenden een stevige dip in de verkoop. In de Verenigde Staten verkochten vapes tijdens de eerste lockdown tot 2 procent minder, een opvallende evolutie. Dat werkte eigenaardig genoeg net de verkoop van sigaretten in de hand, of was het omgekeerd?
Daarnaast zijn er tijdens de coronacrisis ook al erg veel jobs verloren gegaan. Van zowat 100.000 jobs op de schop in de wereldwijde luchtvaartsector tot 12.000 banen bij de Britse retailer Debenhams en ja, zelfs bij Harrods: het is een onzekere tijd. Ook dat zet mensen aan tot meer roken.
Blijft dit duren?
Ondanks de opsteker, verwachten tabakbedrijven evenwel niet dat de trend aanhoudt. Uiteindelijk zit de verkoop al jaren in het slop. Jaarlijks stoppen meer en meer mensen met roken, verhoudingsgewijs starten er minder met de gewoonte. Ook Altria en Philip Morris denken dan ook dat na de coronacrisis, als mensen duidelijkheid krijgen, er opnieuw minder gerookt wordt.