Ook SsangYong wordt fabrikant van elektrische wagens

Een consortium onder leiding van de groep Edison Motors, een Zuid-Koreaanse fabrikant van elektrische auto’s, heeft een akkoord bereikt om de noodlijdende Zuid-Koreaanse autobouwer SsangYong Motor over te nemen. Er wordt voor de overname een bedrag van 305 miljard won (225 miljoen dollar) betaald. Dat heeft SsangYong Motor bekendgemaakt.

De overname is ook goedgekeurd door een faillissementsrechtbank in Seoul. SsangYong Motor zal door zijn nieuwe eigenaars worden omgevormd tot een producent van elektrische voertuigen.

Schuldenlast

SsangYong, de vierde grootste autofabrikant op de Zuid-Koreaanse markt, ging al langere tijd gebukt onder hoge schulden. Het voorbije jaar realiseerde het bedrijf nog een verkoop van 84.496 wagens. Dat was 21 procent minder dan het jaar voordien.

Over de eerste drie kwartalen van vorig jaar werd een verlies van 238 miljard won, op een omzet van 1,8 biljoen won, gemeld. SsangYong staat sinds april onder curatele.

Met die ingreep werd getracht om de Zuid-Koreaanse autofabrikant te rehabiliteren nadat zijn Indiase meerderheidsaandeelhouder Mahindra & Mahindra er niet in was geslaagd een koper of strategische investeerder te vinden.

SsangYong stond twaalf jaar geleden al dicht bij een faillissement. De Indiase groep Mahindra & Mahindra bracht toen een tijdelijke oplossing. Maar sindsdien heeft SsangYong zich nooit echt kunnen herstellen.

Mahindra is tijdens die periode bovendien nagenoeg constant op zoek geweest naar een gedeeltelijke of volledige overnemer van de Zuid-Koreaanse constructeur. De Indiase groep had eind september nog een belang van ongeveer 75 procent in SsangYong.

Elektrisch

SsangYong zal de opbrengsten van de overname door de groep rond Edison gebruiken om zijn schuldeisers af te lossen en allerhande administratiekosten te betalen. Verwacht wordt dat de overname begin maart definitief zal worden goedgekeurd.

Op dat ogenblik moet de rechtbank zich uitspreken over de ingediende plannen voor een schuldenregeling van de Zuid-Koreaanse autobouwer.

Edison heeft naar eigen zeggen ingestemd om Ssangyong ook 50 miljard won aan bedrijfskapitaal te lenen. Dat moet de Zuid-Koreaanse autobouwer helpen de herstelperiode te overleven. Ook wil de nieuwe eigenaar met een beursgenoteerd bedrijf (spac) een bedrag tot 1 biljoen won ophalen om in Ssangyong te investeren.

Het is volgens Edison de bedoeling om Ssangyong tegen het einde van het decennium tot een fabrikant van elektrische wagens om te vormen.

Tegen het midden van dit decennium zou de Zuid-Koreaanse autobouwer al twintig nieuwe elektrische modellen op de markt moeten hebben. Vijf jaar later zou de elektrische portfolio van Ssangyong tot dertig types moeten zijn uitgebreid.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20