Speelgoedmaker Matchbox, fabrikant van miniatuurwagens, brengt in de loop van volgend jaar een model van de Tesla Roadster op de markt. Die wagen staat daarbij symbool voor de overstap naar een duurzame economie die ook Matchbox, onderdeel van de Amerikaanse speelgoedgroep Mattel, wil maken.
Daarbij zullen niet alleen schaalmodellen van hybride en elektrische wagens de verzameling van Matchbox vervoegen, maar zal ook bij de productie en de verpakking van het speelgoed meer aandacht aan duurzaamheid worden besteed. Tegen eind dit decennium wil Mattel volledig op een duurzame productie zijn overgeschakeld.
Reële wereld
‘Matchbox heeft al een reële weerspiegeling van de autowereld nagestreefd’, merkt Roberto Stanichi, verantwoordelijk voor de auto-divisie van Mattel. ‘De verzameling van Matchbox vormde steeds een beeld van de auto’s die de kinderen elke dag in het verkeer konden opmerken. Indien die wereld verandert, moet ook Matchbox veranderen.’
Dat bij de lancering van die nieuwe strategie gekozen werd voor een model van een Tesla Roadster, is uiteraard geen toeval. De Amerikaanse autobouwer Tesla is immers het symbool van de omwenteling die de autosector op dit ogenblik doormaakt.
De duurzame verzameling van Matchbox zal snel worden aangevuld met modellen van onder meer Nissan, BMW en Toyota. In de landschapselementen zullen de benzinestations bovendien het gezelschap krijgen van elektrische oplaadstations. ‘Op die manier kan bij de kinderen een groter besef over de ecologische impact van de autosector worden gestimuleerd’, luidt het.
Grondstoffen
De operatie maakt deel uit van een bredere duurzame verschuiving die Matchbox wil realiseren. ‘Daarbij zal ook naar het gebruik van duurzame grondstoffen worden overgeschakeld’, verduidelijkt Stanichi. ‘De nieuwe productie zal voor 99 procent uit gerecycleerd materiaal – 62,1 procent zink en 36,9 procent kunststof – worden vervaardigd. Het resterende deel van 1 procent bestaat uit roestvrij staal.’
‘Om zijn ecologische voetafdruk helemaal neutraal te maken, koopt Matchbox bovendien een pakket emissierechten. Dat geld wordt geïnvesteerd in het behoud van prairielandschappen in de Amerikaanse staten Colorado en Montana.’
Stanichi betoogt wel dat dit traject in verschillende fasen zal verlopen. Onder meer ook de productiesystemen moeten immers aan de nieuwe processen worden aangepast, zonder dat aan de kwaliteit wordt getornd.
In eerste instantie zal op een duurzame verpakking worden overgeschakeld. Daarbij zal alleen houtpulp en papier met een erkenning van de Forrest Stewardship Council worden gebruikt. Tevens wordt op een milieuvriendelijker verf, gebaseerd op water, beroep gedaan.
Ook de andere merken van Mattel – zoals Hot Wheels of Barbie – zullen tegen eind dit decennium op een duurzame productie moeten zijn overgeschakeld.
(lb)