Duurzaamheid ook goed voor winstmarges van bedrijfsleven

Bedrijven die hun duurzame intenties en realisaties duidelijk maken, hebben uitzicht op belangrijke groeimogelijkheden. Dat blijkt uit een onderzoek van het concern Unilever bij twintigduizend consumenten in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Brazilië, India en Turkije.

Vastgesteld werd dat 33 procent van de consumenten aangeeft bewust aankopen te verkiezen bij merken die een sociale of ecologische meerwaarde bieden. Daarnaast gaf 21 procent van de respondenten aan meer geneigd te zijn merken te kiezen die hun duurzame initiatieven in hun markering en verpakking duidelijk maken. Dat staat volgens Unilever gelijk met een marktpotentieel van 966 miljard euro. De volledige markt voor duurzame producten heeft volgens Unilever een waarde van 2,5 biljoen euro.

Verschillen

Vastgesteld werd dat 53 procent van de Britse consumenten getuigt zich door de aankoop van duurzame producten beter te voelen, maar dat loopt in de Verenigde Staten op tot 78 procent. In Brazilië en Turkije is er sprake van 85 procent en in India wordt zelfs een niveau van 88 procent bereikt. “Die verschillen kunnen wellicht worden verklaard door het feit dat opkomende markten zichzelf meer blootgesteld voelen aan de negatieve consequenties van een gebrek aan duurzame zakelijke praktijken, terwijl in die landen mogelijk ook een grotere druk wordt ervaren om duurzame producten te kopen,” zegt Unilever. Unilever zegt ook vastgesteld te hebben dat duurzame merken – zoals Dove, Hellmann’s en Ben & Jerry’s – 30 procent sneller groeien dan de rest van hun sector. “Om wereldwijd succes te kunnen boeken en dan vooral bij de opkomende markten in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, zullen merken verder moeten gaan dan traditionele focusgebieden zoals productprestatie en betaalbaarheid,” zegt Keith Weed, marketing-directeur bij Unilever. “Daarentegen moet actie worden ondernomen om de sociale en ecologische meerwaarde van de bedrijven te benadrukken en duidelijk te maken dat de consument hen kan vertrouwen met de toekomst van de planeet en de maatschappij, terwijl tegelijkertijd de winstgevend wordt beschermd.” (mah)