Ook de bloeiende markt van Chinese elektrische voertuigen ontsnapt niet aan de inmenging van de Chinese overheid

Xpeng en Nio zijn naar alle waarschijnlijkheid de meest bekende Chinese producenten van elektrische wagens. Maar het land telt nog tal van andere bedrijven die zich toespitsen op de productie van groene wagens. Het aantal spelers is zelfs zodanig groot dat de Chinese overheid maatregelen neemt om de versnippering van de markt tegen te gaan.

De Chinese producenten van elektrische wagens hebben al een succesvol jaar achter de rug. Zo heeft Xpeng bijvoorbeeld enkele weken geleden zijn eerste wagens, de sedan P7, naar Europa verstuurd. Het Chinese bedrijf heeft zijn Europese veroveringstocht gestart in Noorwegen. Nio heeft eerder deze maand dan weer zijn sedan ET7 voorgesteld in Duitsland. Bedoeling is om de wagen in 2022 te lanceren op de Duitse markt.

321.000 spelers

De Chinese markt van groene wagens is weliswaar groter dan enkel en alleen maar Xpeng en Nio. In totaal zijn er 321.000 spelers actief op de markt, waarvan er dit jaar 81.000 zijn bijgekomen. Vorig jaar, tijdens de coronapandemie, heeft China 78.600 nieuwe spelers mogen verwelkomen, leren de cijfers van Quichacha. De groene wagens waar in het rapport over gesproken wordt, zijn zuiver elektrische of hybridewagens.

China is de grootste automarkt ter wereld en wil dat tegen 2025 zo’n 20 procent van de verkochte nieuwe auto’s bestaat uit groene wagens. De producenten van groene wagens hebben op de beurzen wel wat terrein moeten prijsgeven de afgelopen dagen. China’s ministerie van Industrie en Informatietechnologie liet onlangs weten dat er een consolidatie van de sector zou kunnen komen.

“Onze bedrijven moeten groter en sterker zijn”, zei Xiao Yaqing, de Chinese minister van Industrie en Informatietechnologie, onlangs tijdens een persconferentie. “Op dit moment zijn er teveel spelers op de markt, waardoor de sector versnipperd is en voornamelijk bestaat uit kleine spelers.”

“Race naar de bodem”

“Dit is gewoon versie 2.0 van de centrale overheid die op zoek is naar manieren om het aantal nieuwe spelers te beperken, zoals die dat deed toen het de fabricagevergunningen in 2017 beperkte”, zei Tu Le, de oprichter van het Chinese adviesbedrijf Sino Auto Insights, in een reactie aan CNBC.

“De overheid zag waarschijnlijk een opbouw van overcapaciteit en te veel merken die niet in staat zullen zijn om op de markt te concurreren”, vervolgde hij. “Dit is al vaak gebeurd op de Chinese markt in verschillende sectoren en leidt tot een race naar de bodem waarbij bedrijven alleen op basis van prijs concurreren. Dat zet de volledige sector onder druk.”

Tu voegde eraan toe dat hij verwacht dat de Chinese topproducenten, waaronder Nio en Xpeng, zullen profiteren van de inspanningen om de industrie te consolideren, “aangezien dit potentiële concurrenten zal elimineren en hen misschien in staat zal stellen een team of technologie te verwerven om hun producten te verbeteren.”

Tot slot leren de cijfers van Qichacha dat investeerders tijdens de eerste jaarhelft meer dan 12,7 miljard dollar geïnvesteerd hebben in 50 projecten die gerelateerd zijn aan elektrische wagens.

(lb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.