Ontploft de Tesla-koers nog verder of stort die als een pudding ineen? Believers en non-believers zijn het niet (of nooit) eens

Men kan veel zeggen over Elon Musk, maar één zaak staat als een paal boven water: hij heeft er eigenhandig voor gezorgd dat heel wat beleggers enorm veel geld hebben verdiend. In 2020 werd het aandeel van Tesla een fenomenale 700 procent duurder. De ‘shorters’ van het aandeel, zij die geloven dat het aandeel zwaar is overgewaardeerd, hebben – weeral – hun broek gescheurd. Musk haalt hier ook immens veel genoegen uit.

De vraag van 100 miljard – bij Tesla gaat het niet meer om miljoenen – die analisten nu trachten te beantwoorden is of de koers nog kan stijgen of de daling nu echt start.

The Economist deed onderzoek bij believers (bulls of stieren) en non-believers (bears of beren). Het liberale weekblad lijst alvast even de argumenten voor én tegen voor de beleggers op.

EPA

De ‘stieren’ aan het woord: ‘Tesla is vandaag een spotgoedkoop aandeel’

Tesla is geen autobedrijf. Het is een techreus die een heel aantal sectoren door elkaar schudt. Het is de ultieme ‘disrupter’ voor industrieën, gaande van autobouwers, ruimtebedrijven tot energie en robotica. Tesla bestaat uit een aantal bedrijven. Paradepaard blijft echter de autobouwer. Het is het eerste automerk dat er in de laatste 50 jaar echt in geslaagd is om een doorbraak te forceren in het oligopolie van grote autobedrijven. Tesla is bovendien al mooi rendabel. Met een operationele marge van 7 procent doet het dan ook veel andere autobouwers blozen. 

De elektrische automarkt vertegenwoordigt vandaag 3 procent van de autoverkoop. In 2030 zou dit aandeel toenemen tot 30 procent. Daarvan zou Tesla volgens de believers tussen de 20 à 30 procent voor zijn rekening nemen. De gigafabrieken die Tesla bouwt in Nevada, Berlijn en Shanghai zullen haar de schaalbaarheid geven om de nodige batterijen te produceren voor de benodigde aantallen.

Tesla heeft ook alle productieproblemen achter de rug. Het is erin geslaagd om 500.000 exemplaren te leveren in 2020, een heroïsche prestatie. Verder heeft Tesla ongelimiteerd kapitaal. Recent haalde het nog 12 miljard dollar op om nieuwe initiatieven te financieren. 

Het tempo van innovatie is ook verschroeiend waardoor de concurrentie niet meer kan volgen. Terwijl concurrenten zoals Volkswagen en Toyota zich trachten los te wrikken uit hun legacy-technologieën, kan Tesla vrij ondernemen zonder enige ballast uit het verleden. Net als Apple definieert Tesla in haar segment de categorie. Dat geeft het bedrijf een enorme macht over de prijszetting.

Maar de grootste troef die Tesla heeft, blijft haar briljante CEO. Elon Musk heeft een eigenzinnige visie heeft over de toekomst van vele industrieën en over de weg waar de mensheid naartoe moet.

De ‘beren’ aan het woord: ‘Tesla is vandaag een onwaarschijnlijk overgewaardeerd aandeel’

Tesla heeft dan wel 500.000 auto’s geproduceerd, maar dit aantal moet nog vertwintigvoudigen om het aantal van bijvoorbeeld Volkswagen te bereiken. Musk had bovendien in het verleden beloofd om er 1 miljoen te produceren tegen eind 2020.

De concurrentie staat daarenboven niet stil. De prijs van batterijen daalt zeer snel en concurrenten ontwikkelen aan een toptempo nieuwe modellen. General Motors belooft 30 modellen tegen 2025 en Volkswagen zal er 70 klaar hebben tegen 2030. Ondertussen maken ook de Chinese fabrikanten progressie. NIO, een Chinese elektrische autobouwer, beweert als eerste het bereik van 1.000 km te halen met haar ET7 sedan.

Afbeeldingsresultaat voor et7 sedan

Zeggen dat Tesla winst maakt, is misleidend. Het gros van deze winst komt van subsidies die de overheid geeft op de verkoop van CO2-kredieten. De verkoop van model X en model S zijn bovendien nu al aan het dalen. In de eerste negen maanden verkochten drie autobouwers al meer elektrische wagens dan Tesla: Volkswagen, de groep rond Renault en Hyundai-Kia. 

Tesla Model 3 Sales - Global Ex China And Europe

De hype rond zelfrijdende wagens, waar Musk groots mee uitpakte, is ook stilletjes aan het uitdoven. 

Maar de allergrootste vraag blijft of Elon Musk een betrouwbare CEO blijft. Iedereen kent zijn exploten, gaande van drugsgebruik tot een wat willekeurig en zeer discutabel gebruik van Twitter, dat aangeeft dat hij tot alles in staat is. Dit creëert vast en zeker onzekerheid. 

Musk, de Ford van deze tijd?

Elon Musk zal ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaan zoals Henry Ford hem dit 100 jaar geleden voordeed. Ford introduceerde het taylorisme, een productietechniek die de bouw van een auto onderverdeelde in ongecompliceerde, repetitieve taken, die arbeiders konden uitvoeren en die aldus de efficiëntie in de autobouw fors deed toenemen.

Eén zaak staat vast: beleggers in aandelen moeten maar hopen dat zijn gezondheid standhoudt, want de hele koers wordt finaal onderstut door het ongebreidelde geloof in het industriële genie van één man.

Lees ook: Manipuleert Elon Musk de markt? En nog twee andere vragen over de bitcoin-stunt van Tesla

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto