Online platformen zorgen voor veerkracht op kunstmarkt

De grote veilinghuizen hebben, ondanks de coronacrisis, dit jaar toch relatief bevredigende resultaten kunnen melden. Dat is echter in grote mate te danken aan een verschuiving van de activiteiten naar online platformen, blijkt uit een analyse van de cijfers van de veilinghuizen Sotheby’s en Christie’s door de gespecialiseerde nieuwssite Artnet.

Ook kon worden vastgesteld dat Sotheby’s voor de eerste keer in zijn geschiedenis meer verkocht heeft dan zijn grote rivaal. Ook wordt een hernieuwde belangstelling vanuit Azië geregistreerd.

Opschorting

‘Het was nagenoeg onmogelijk dat de grote veilinghuizen dit jaar geen belangrijke terugval zouden kennen,’ benadrukt Artnet. ‘Door de uitbraak van de coronacrisis moesten de traditionele live veilingen gedurende een periode van negen maanden worden opgeschort. Wanneer men echter met die invloed rekening houdt, moet worden vastgesteld dat Sotheby’s en Christie’s een relatief sterke veerkracht tentoon hebben gespreid.

Sotheby’s meldde een omzet van ruim 5 miljard dollar. Dat betekende een daling met 16 procent tegenover vorig jaar. Bij Christie’s was er een daling met 25 procent tot 4,4 miljard dollar. Daardoor heeft Sotheby’s voor de eerste keer in de geschiedenis een grotere omzet kunnen melden dan zijn rivaal.

In beide gevallen werd de achteruitgang toegeschreven aan de daling van de veilingopbrengsten. Bij Sotheby’s boekten de veilingen een omzetverlies van bijna 30 procent tot 3,5 miljard dollar. Bij Christie’s was er sprake van een inkrimping met meer dan 40 procent tot 2,8 miljard dollar.

De achteruitgang wordt vooral toegeschreven aan de beperkte verkoop van dure kunstwerken. Dit jaar werden op de veilingen slechts twee werken tegen een prijs van meer dan 25 miljoen dollar verkocht. Vorig jaar kon in deze categorie nog een verkoop van negen werken worden gemeld.

Particuliere verkopen

‘Maar achter gesloten deuren was er nog wel sprake van een sterke activiteit,’ schrijft Artnet. ‘Beide huizen konden bij de particuliere verkopen recordcijfers optekenen. Bij Sotheby’s was er sprake van een stijging met 50 procent tot 1,5 miljard dollar, terwijl ook Christie’s een toename met 57 procent tot 1,3 miljard dollar registreerde.’

De veilinghuizen profiteerden daarbij wel van een kalender zonder grote kunstbeurzen. Die evenementen zijn voor de veilinghuizen immers vaak sterke concurrenten. ‘Ook het streven naar discretie bij de klanten vormde een belangrijke pijler van de achteruitgang van de live veilingen,’ merkt Artnet op.

Anderzijds haalden beide veilinghuizen ook hun voordeel uit een grotere inzet op online verkopen. Sotheby’s heeft in die sector al langer een aanwezigheid uitgebouwd. Opgemerkt wordt echter dat dit jaar 70 procent van de veilingen online werden gehouden. Vorig jaar was nog sprake van amper 30 procent. Bovendien werden 80 procent van alle biedingen online geplaatst. Bij Christie’s liepen de online verkopen met 262 procent op tot 311 miljoen dollar.

De veilinghuizen zeggen, na een dalperiode van enkele jaren, nu ook een hernieuwde belangstelling vanuit Azië te hebben kunnen vaststellen. Bij Sotheby’s was bij 20 procent van de verkopen een Aziatische klant betrokken. Bij Christie’s hadden Aziatische kopers een aandeel van 34 procent in de omzet. De rest van de markt wordt gelijk verdeeld over enerzijds Amerika en anderzijds Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.