Auto’s kunnen met behulp van eenvoudige algoritmes gissen wanneer de chauffeur de intentie heeft om te accelereren. Op die manier kan een grotere krachtontwikkeling toch met een zuinig verbruik worden gecombineerd. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers aan de Technische Universiteit Delft, in samenwerking met ingenieurs van de Franse autobouwer Renault.
“Rijden in ecomode kan het brandstofverbruik van de auto verminderen en biedt voordelen voor zowel het leefmilieu als het budget van de autobestuurder”, verduidelijken de onderzoekers Timo Melman en Niek Beckers, ingenieurs bij de Human-Robot Interaction Group van de TU Delft.
Frustraties
“In de praktijk zorgt ecomode echter vaak voor enorme frustratie bij chauffeurs. Ecomode kan immers beletten dat de bestuurders kunnen acceleren – onder meer bij het oprijden van een autosnelweg – wanneer dat echt nodig is. Vaak is dat een reden voor de chauffeur om de functie snel uit te schakelen.”
Samen met Renault ontwikkelden de Nederlandse ingenieurs de Proactive Eco Mode, een nieuw systeem waarmee bestuurders op basis van voorspellingen sneller de gewenste snelheid kunnen bereiken.
“Tijdens proeven in het Renault Technocentre in Frankrijk, waarbij gegevens over het rijgedrag van een automobilist werden verzameld, bleek de Proactive Eco Mode al na amper één testronde in staat om met behulp van een eenvoudig algoritme succesvolle voorspellingen te doen”, merkt Melman op.
Patent
Het systeem hielp de bestuurder om snel en gemakkelijk te accelereren wanneer dit nodig bleek en tegelijkertijd zuinig te rijden. “Met dit systeem kan de auto tijdens het rijden in de nabije toekomst kijken”, zeggen de onderzoekers.
“Dit is mogelijk omdat de technologie kan voorspellen wanneer de bestuurder al dan niet extra vermogen nodig heeft en de motorinstellingen van de auto moeten worden gewijzigd. Daarvoor zijn geen ingewikkelde algoritmen nodig. Dit maakt het voor de chauffeur mogelijk om in ecomode te blijven en een zuinig rijgedrag aan te houden.”
De Groupe Renault zou interesse hebben om het gepatenteerde systeem in zijn auto’s te implementeren.