Bevraging: “Ondernemers zijn begaan met klimaatverandering, maar missen langetermijnvisie over eigen CO2-uitstoot”

Bevraging: “Ondernemers zijn begaan met klimaatverandering, maar missen langetermijnvisie over eigen CO2-uitstoot”
Installateurs plaatsen zonnepanelen – Ralph Orlowski/Getty Images

Bank Van Breda, een bank met uitsluitend ondernemers en vrijeberoepers als klant, heeft een bevraging gedaan bij zijn klanten. Daarin noemen de ondervraagden klimaatverandering als de grootste maatschappelijke uitdaging, maar er zijn maar weinig bedrijven die hun CO2-uitstoot al in kaart brachten. Tim Meeusen, specialist klantenonderzoek bij Bank van Breda, besprak met Business AM de resultaten.


Beluister hier het volledige interview met Tim Meeusen:


De essentie: Ondernemers zijn volop bezig met de energietransitie, maar doen vooral inspanningen op korte termijn. De volledige CO2-uitstoot wordt nog door te weinig bedrijven in kaart gebracht, vindt Meeusen.

  • “Uit onze bevraging blijkt dat klimaatverandering volgens ondernemers en vrijeberoepers de grootste maatschappelijke uitdaging is waar ze vandaag de dag voor staan. Het toont aan dat men er mee bezig is. Dat is uiteraard ook interessant voor ons als bank die enkel voor deze doelgroep werkt.”
  • “Ondernemers en vrije beroepen zijn heel optimistisch wanneer ze kijken naar de energietransitie. Ze zien dat als een haalbare kaart en ondernemen ook heel wat acties. Zo investeren ze bijvoorbeeld in duurzame mobiliteitsoplossingen. Men schakelt over naar het gebruik van duurzame energie en men bespaart op energie. Onze kmo’s en vrije beroepen spelen in dit verhaal een voortrekkersrol. Zij lopen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg”, vertelt Meeusen.

Langetermijnvisie ontbreekt

  • “We merkten in het onderzoek dat de langetermijnvisie hier en daar mankeert. We zijn heel sterk in het van dag tot dag acties ondernemen, maar hoe gaan we dit in de volgende tien, twintig jaar aanpassen? We hebben daarom ook een concrete vraag gesteld: ‘Heb je ooit al vanuit je onderneming je CO2-uitstoot in kaart laten brengen?’ En we zagen dat dit nog maar heel weinig gedaan werd.”
  • Meeusen vindt dit om twee redenen opvallend: “We moeten voor 2050 naar een netto-uitstoot van nul op vlak van CO2 en een klimaatneutrale EU. De kmo’s zullen hun duit in het zakje moeten doen. En als je dan niet weet wat je effectief uitstoot, dat maakt het ook moeilijk om concrete acties te ondernemen. Zeker als je weet dat een verplichte rapportering van CO2-uitstoot er mogelijks wel aankomt.”
  • “Daarnaast geeft het meten van je CO2-uitstoot je ook een roadmap om aan je langetermijnvisie te werken. Weten waarmee je de meeste uitstoot veroorzaakt, kan je als ondernemer of vrijeberoeper helpen om net die zaken aan te pakken en dus een langetermijnvisie van enkele jaren op papier te zetten.”

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00