Ondanks corona verkoopt Alibaba 30 procent meer

De Chinese webwinkelreus Alibaba wist zijn verkopen met meer dan een derde op te voeren en de winst verdubbelde ruimschoots.

De Chinese tegenhanger van het Amerikaanse Amazon heeft afgelopen kwartaal weer een flinke groei opgetekend, na een lastig begin van het jaar door de uitbraak van het coronavirus in China.

Er ging een omzet in de boeken van 21,8 miljard dollar. Daarvan bleef onder de streep 6,6 miljard dollar over. Alibaba presteerde hiermee beduidend beter dan analisten hadden voorzien. De e-commercegigant profiteert van een geleidelijke stijging van de consumentenbestedingen in China, waar de economie opkrabbelt.

Recordverkopen

Alibaba en zijn naaste rivaal JD.com zetten ook al weer recordverkopen neer tijdens een winkelevenement in juni dit jaar. Toen werden veel Chinezen met forse kortingen verleid tot aankopen die ze eerder hadden uitgesteld tijdens de lockdown in het Aziatische land.

In de eerste drie maanden van 2020 groeide Alibaba nog beduidend langzamer dan in de periodes ervoor. De coronamaatregelen zorgden toen wel voor meer omzet bij de clouddiensten van het techbedrijf omdat meer mensen thuis moesten werken.

Amerikaanse ban?

Alibaba kreeg onlangs wel weer te maken met nieuwe moeilijkheden. President Donald Trump zei onlangs in de Verenigde Staten een verbod op Alibaba te willen. Eerder deze week probeerde de Amerikaanse handelsminister Wilbur Ross die opmerkingen weer wat te sussen.

Meer