De wereldwijde online handel bereikte vorig jaar een niveau van 4.000 miljard dollar. Hoewel de retail het voorbije jaar onder invloed van de coronapandemie een moeilijke periode doormaakte, kon de online sector daarmee toch een groei met 27,6 procent tegenover het jaar voordien melden. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker eMarketer.
De analisten voegen eraan toe dat volgend jaar voor de wereldwijde ecommerce al een niveau van 5.000 miljard dollar in het vooruitzicht mag worden gesteld.
Pandemie
In het midden van de pandemie had eMarketer nog gewaarschuwd dat de groei van de wereldwijde ecommerce met een aanzienlijke vertraging moest rekening houden. Daarbij voerden de analisten aan dat vorig jaar een groei van 16,5 procent wellicht niet zou worden overschreden.
‘De cijfers die nu zijn opgetekend, tonen dan ook de opmerkelijke mate waarin de consumenten op ecommerce zijn overgestapt,’ merkt eMarketer op. ‘De totale wereldwijde retail werd vorig jaar met een inkrimping van 3 procent geconfronteerd, maar de ecommerce slaagde er wel in om beter te presteren dan de verwachtingen die voor de uitbraak van de pandemie waren gesteld.’
Dit jaar zal de wereldwijde online retail volgens eMarketer een verdere groei met 14,3 procent kennen. ‘Dat is relatief bescheiden in vergelijking met de cijfers die de voorbije jaren konden worden gemeld,’ erkennen de analisten. ‘Vorig jaar was er sprake van een groei met meer dan een kwart, nadat het jaar voordien de inkomsten van de sector ook al met meer dan één vijfde waren toegenomen. Maar toch zal de wereldwijde omzet van de sector ook dit jaar nog met 611 miljard dollar oplopen.’
Volgende mijlpaal
‘Pas drie jaar geleden haalde de wereldwijde online handel voor de eerste keer een inkomstenniveau van 3.000 miljard dollar,’ aldus eMarketer. ‘Vorig jaar werd echter met gemak een omzet van 4.000 miljard dollar overschreden. Volgend jaar zal de grens van 5.000 miljard dollar worden gehaald en over drie jaar zal met 6.000 miljard dollar een volgende mijlpaal worden geregistreerd.’
Uit het rapport blijkt nog dat ecommerce vorig jaar in de wereldwijde retail een aandeel van 18 procent had. Over drie jaar zal dat cijfer naar verwachting tot 21,8 procent oplopen. ‘We ramen dat de consumenten een groot deel van het digitale gedrag dat ze dit jaar hebben opgepikt, ook in de toekomst zullen behouden,’ voert Ethan Cramer-Flood, analist bij Insider Intelligence, aan.