Olieterminals over heel Europa worden gehackt. Wat gebeurt er precies?

Sinds 29 januari zijn olieterminals in verschillende Europese havens het slachtoffer geworden van een hacking. Het gaat in totaal over 17 terminals, 11 in Duitsland en de overige zes in België en Nederland. Door de hacks ondervinden de terminals moeite om de olie te laden en lossen. Wie achter de hack zit is nog niet bekend.

De hack spitst zich toe op het IT-systeem van de bedrijven, maar meer informatie over wat het net doet is niet bekend. Het eerste bedrijf dat melding maakte van de hack was het Duitse bedrijf OilTanking. Daar kondigde de directie maandag al aan dat de logistiek van de onderneming helemaal stil lag.

Ook in België

Nadien breidde de hack zich uit: op het moment van schrijven werd al melding gedaan van elf verschillende olieterminals in Duitsland alleen. Gisterenavond maakte de financiële website Marketscreener bekend dat ook zes terminals in het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen) last ondervonden. Het gaat hierbij om terminals in Gent, Antwerpen, Terneuzen en Amsterdam. Die terminals worden beheerd door SEA-tank, OilTanking en Evos. Een gerichte aanval tegen een bedrijf of een haven kan dus worden uitgesloten.

Al bij al lijken de hacks nog mee te vallen. Die richten zich op de administratiesystemen die het laden en lossen van schepen in goede banen leiden. Ondertussen wordt wel naarstig voortgewerkt waar dat kan, maar de vertragingen moeten nog weggewerkt worden. Enkele schepen liggen nog in de havens te wachten om hun olie te laden of lossen.

Energiebedrijven Mabanaft en Oiltanking riepen wel een force majeure uit. Dit houdt in dat ze door overmacht niet kunnen voldoen aan contractuele afspraken voor de levering van olie. De vraag is maar of dit alles een impact heeft op de prijs van de olie. Als het probleem de komende dagen wordt opgelost en de vertragingen worden weggewerkt lijkt de kans daarop klein. Moesten de hacks echter blijven voorkomen, of de vertragingen niet snel opgelost geraken, kan de prijs voor een olievat wel licht stijgen.

(mah)

Meer