Oliereuzen doen er niet langer geheimzinnig over: ze bundelen krachten met influencers om jongeren te verleiden op sociale media

De afgelopen jaren hebben grote oliebedrijven een nieuw jachtterrein ontdekt om hun imago te verbeteren: TikTok. Volgens een onderzoek van de activistische website DeSmog hebben meer dan honderd influencers recentelijk Shell, BP en andere oliebedrijven gepromoot op sociale media.

Waarom is dit belangrijk?

Na tientallen jaren rijk te zijn geworden met producten als olie en gas, wordt Big Oil nu gedwongen manieren te vinden om te blijven groeien met minder vervuilende - of in ieder geval minder omstreden - activiteiten. Tegelijkertijd proberen ze hun imago op te poetsen bij jongeren. TikTok lijkt hiervoor de perfecte plek te zijn.

In het nieuws: Pro-Big Oil-influencers zijn talrijk aanwezig.

  • Volgens DeSmog, een activistisch medium gespecialiseerd in onderzoek naar klimaatgerelateerd nieuws, hebben meer dan honderd influencers sinds 2017 reclame gemaakt voor grote oliebedrijven.

De details: Vooral in de VS, maar ook in Europa.

  • Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van deze influencers gevestigd is in de Verenigde Staten. Het onderzoek heeft alleen al in de VS 70 van deze influencers geïdentificeerd.
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer