Drie weken voor de brexit er onvermijdelijk door komt, staan vrachtwagens al kilometers op voorhand aan te schuiven aan de Eurotunnel. Vooral aan de Dover-kant is het druk.
Logistieke bedrijven melden een gigantische toename aan bedrijven die nog voor het einde van 2020 onderdelen, eten en goederen het land inbrengen, voor het VK de ESA, de European Single Market, verlaat. Bij een no-deal scenario betekent dat douanes en extra controles, wat de wachtrijen alleen maar langer kan maken.
7.000 vrachtwagens
De Britse overheid heeft al gewaarschuwd dat, zelfs als er een handelsovereenkomst komt, er zowat 7.000 extra vrachtwagens worden verwacht voor de kanaaltunnels in het zuid-oosten van Engeland. Dat zou files tot 100 kilometer lang kunnen opleveren. Tenzij bedrijven dus snel het gevraagde papierwerk, waar nog geen duidelijkheid over is, kunnen opleveren, komen die files er al snel aan.
In de commissie EU-goederen kwamen er al vragen over sanitaire voorzieningen voor truckchauffeurs. Dat lijkt misschien grappig, maar het toont goed aan dat het Verenigd Koninkrijk zelfs niet op de voorspelde logistieke chaos voorbereid is.
Logistieke planning
Er staan plannen klaar om vrachtwagens in goede banen te leiden vanaf 1 januari. Maar tot dan is het afwachten. Vooral voor de chauffeurs, die verplicht moeten rusten, en veevervoer, is het belangrijk dat de logistieke puzzel snel op zijn plaats valt.
‘De noodzakelijke technologische, fysieke en welzijnsvoorzieningen die klaar moeten staan om storingen in de import en export van goederen op het einde van de transitieperiode op te lossen, zijn nog niet klaar’, zegt de commissievergadering.
Vorige maand stonden er vijf planningssessies op de kalender. Cruciale IT-systemen voor de douane, bleken nog in testfase te zitten. Die zullen wellicht niet klaar zijn voor het einde van de transitieperiode.
Lees ook: