Northvolt plant Duitse gigafabriek: “Voldoende productiecapaciteit voor 1 miljoen elektrische voertuigen”

Northvolt wil een gigafabriek bouwen in Duitsland. De Zweedse batterijenfabrikant hoopt dat de eerste batterijen van de faciliteit in 2025 van de band rollen, weet zakensite CNBC.

Waarom is dit belangrijk?

Gigafabrieken zijn faciliteiten die op grote schaal accu's voor elektrische voertuigen produceren. Tesla-CEO Elon Musk wordt algemeen beschouwd als bedenker van de term. Inspanningen om dergelijke fabrieksgebouwen op te trekken, komen op een moment dat grote economieën proberen de ecologische voetafdruk van het wegvervoer te verkleinen, en af te stappen van voertuigen die rijden op benzine en diesel.

In een verklaring zei de in Stockholm gevestigde batterijfabrikant dat de Northvolt Drei-fabriek zou worden gevestigd in Heide, Noord-Duitsland. De fabriek zal lithium-ionbatterijen leveren voor de Europese markt.

Northvolt voerde ook aan dat de “potentiële productiecapaciteit” van zijn derde gigafabriek gepland is op 60 gigawattuur per jaar, wat “voldoende zou zijn voor ongeveer een miljoen elektrische voertuigen”.

“Heel duurzaam product”

De locatie van de fabriek – in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein – zou het mogelijk maken om gebruik te maken van het energienetwerk van het gebied. De ligging is “gekenmerkt door een overschot aan elektriciteit opgewekt door onshore en offshore windenergie en versterkt door schone energie die wordt geleverd door netinterconnecties met Denemarken en Noorwegen”, aldus een verklaring.

“Het maakt uit hoe we een batterijcel produceren”, zei Peter Carlsson, CEO van Northvolt, dinsdag. “Als je steenkool gebruikt in je productie, verwerk je een behoorlijke hoeveelheid CO2 in je batterij, maar als we schone energie gebruiken, kunnen we een heel duurzaam product bouwen”, zei Carlsson.

“Onze filosofie is dat nieuwe energie-intensieve industrieën, zoals de productie van batterijen, moeten worden gevestigd in de geografische nabijheid van waar de schone energie wordt geproduceerd”, aldus nog Carlsson.

Tesla en VW

Wat die duurzaamheidsfilosofie betreft: de Europese Unie streeft naar een vermindering van 100 procent van de CO2-uitstoot van auto’s en bestelwagens tegen 2035. Het is naar aanleiding van dit plan dat verschillende gigafabrieken in de eurozone worden gebouwd.

Northvolt is overigens niet het enige bedrijf dat een gigafabriek specifiek wil vestigen in Duitsland, de industriële en economische grootmacht van Europa, die hoogopgeleide arbeidskrachten huisvest. Ook Tesla laat bijvoorbeeld een Gigafactory optrekken, in Berlijn-Brandenburg.

En ook VW – dat in december 2021 aangaf een belang van ongeveer 20 procent in Northvolt te hebben – wil een aantal eigen gigafabrieken in Europa oprichten. Wederom zijn er plannen voor een faciliteit in Duitsland, namelijk in de deelstaat Nedersaksen.

Grondstoffen

Die massale bouw van gigafabrieken in Europa stuit ook op kritiek. Zo wordt door analisten geopperd dat die activiteit de vraag naar zeldzame grondstoffen, zoals sommige metalen, tussen nu en 2050 zal doen exploderen.

(mah)

Meer