Jeff Ubben, een investeerder van het eerste uur bij elektrische truckbouwer Nikola, verdedigt zijn bedrijf tegen recente aantijgingen over fraude. Volgens Ubben is het doel van Nikola niet om auto’s te verkopen, maar om waterstof te populariseren.
Het zijn moeilijke dagen voor het beursgenoteerde Nikola. Een week nadat het bedrijf – dat ook waterstoftrucks produceert – een megadeal afsloot met GM, publiceerde een shortseller een kwalijk rapport over CEO Trevor Milton en co.
Misbegrepen
Daarin wordt vooral twijfel gezaaid over de beweringen die Milton gedaan heeft, en het potentieel van het bedrijf in de elektrische truckbouwsector. De geloofwaardigheid van Milton wordt daar volledig onderuit gehaald, zelfs na een punt-per-punt weerlegging van die laatste. Nu komt Ubben zijn CEO verdedigen. Volgens de man, die achter het activistische investeringsfonds Value Act zit, hebben mensen het doel van Nikola volledig misbegrepen.
‘Nikola is een bedrijf dat aan prototypes doet’, zegt Ubben aan FT. ‘Er is het grootste bedrijf ter wereld, en die doen vooral aan prototypes, en het heet Apple. Dat is ook wat wij doen. Wij proberen geen trucks te verkopen, we proberen waterstof aan de man te brengen.’
In het vernietigende rapport staat onder andere te lezen dat de trucks die Nikola voorstelde, niet zelf kunnen rijden. Ook de technologie in de wagens, waarvan Milton beweerde dat ze revolutionair was, zou niet van Nikola zijn, maar aangekocht van andere bedrijven.
Volgens Ubben zijn die kritieken gedateerd, aangezien Nikola nu wel degelijk een wagen heeft die kan rijden en die in Duitsland geproduceerd wordt. Daarbij komt nog de deal met GM, die voldoende expertise in huis heeft om snel auto’s te bouwen.
Waterstof
‘We zijn misbegrepen’, aldus Ubben. ‘Nikola ontwikkelt momenteel een waterstofbatterij. Maar de echte winst zal van waterstofstations moeten komen, die zijn nog zeven of acht jaar weg.’ Wat Ubben betreft, zijn investeerders nooit voorgelogen over het ultieme einddoel van Nikola, en verklaart dat het vertrouwen in het bedrijf.
‘Wij zijn anders dan Tesla. Zij gaan hun geld verdienen met auto’s en vrachtwagens. Dat is een moeilijk model. Wij gaan de brandstof verkopen aan alle andere waterstofvoertuigen. Dat is onze eindoplossing. Het lijkt erop dat ons businessmodel, om een systeemimplementatie uit te voeren, niet goed begrepen wordt. En dat is een probleem’, klinkt het.
Lees ook: