DPG Media, het mediabedrijf boven onder andere VTM, lanceert dit jaar nog zijn eigen streamingdienst.
Dit jaar nog lanceert DPG een betalende streamingdienst naar het model van Netflix. Er zullen zowel lokale als internationale programma’s op te zien zijn, en ook heel wat exclusieve content. De reeks ‘De Bende van Jan de Lichte’ wordt het uitgangsbord bij de lancering ervan.
Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, radio en streaming geeft mee dat er een aparte content-divisie komt die met de streamingafdeling en de klassieke zenders zal werken. De grote formats van DPG Media zullen op de verschillende platforms te zien zijn.
Het is ook duidelijk dat DPG Media op zijn eentje de Vlaamse Netflix zal lanceren. Het bedrijf heeft wel gesprekken gehouden met mediagroepen VRT en SBS, maar die zijn op niets uitgedraaid, bericht Belga op basis van een interview met Lodewyckx.
De directeur hoopt dat de Vlaamse regering het initiatief zal ‘faciliteren’, maar gaat ervan uit dat de streamingdienst het eerste jaar sowieso in het rood zal gaan.
Tweede VTM en CAZ
Ook nieuw is dat er een tweede VTM- en CAZ-zender komt terwijl de twee kinderzenders samensmelten. Het is nog onduidelijk of de tweede VTM in de plaats van Q2 komt.
VTM Kids en VTM Kids Junior smelten samen vanaf 2 maart. In de plaats ervan wordt het aanbod voor kinderen in het gratis videoplatform VTM GO uitgebreid. DPG kocht onder meer de rechten voor Nickelodeon-titels ‘Paw Patrol’ en ‘Spongebob’.
VTM GO is naar eigen zeggen een groot succes, met maandelijks meer dan 500.000 actieve kijkers en 11,5 miljoen views per maand. De nieuwe programma’s van de tweede VTM-zender zullen ook daar te zien zijn.
Lees ook: