De Britse autobouwer Jaguar Land Rover (JLR) heeft het voorbije kwartaal opnieuw winst gemaakt. Daarmee is volgens Thierry Bollore, de nieuwe topman van de Britse constructeur, de basis gelegd voor een duurzame winstgevendheid op lange termijn.
Een meerderheid van de dealers kon, na een lange sluitingsperiode onder invloed van de coronacrisis, opnieuw de deuren openen.
Jaguar Land Rover, dochter van de Indiase groep Tata Motors, boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 4,4 miljard pond (4,9 miljard euro). Dat betekende een stijging met 52,2 procent tegenover de drie maanden voordien. Tegenover het derde kwartaal vorig jaar is er echter nog altijd sprake van een terugval van 28,5 procent.
De Britse autobouwer realiseerde het voorbije kwartaal een winst van 65 miljoen pond, tegenover een verlies van 413 miljoen pond het kwartaal voordien.
Basis
Wereldwijd verkocht Jaguar Land Rover het voorbije kwartaal 113.569 wagens. Dat betekende een stijging met 53 procent tegenover de drie maanden voordien. Tegenover het derde kwartaal vorig jaar was er nog altijd sprake van een daling met 12 procent.
De autobouwer wijst erop dat wereldwijd inmiddels bijna alle dealers zijn geopend. De kloof met de verkoop van het derde kwartaal vorig jaar, tonen volgens het bedrijf echter anderzijds aan dat de meeste markten nog altijd de gevolgen van de pandemie dragen.
In China, voor Jaguar Land Rover een belangrijke markt, liep de verkoop met 15 procent op tegenover het tweede kwartaal van dit jaar. Tegenover het derde kwartaal van vorig jaar is echter ook hier sprake van een stijging met 3,7 procent.
‘Hoewel Jaguar Land Rover niet immuun is voor de tegenwind die de wereldwijde auto-industrie beïnvloedt, heeft het bedrijf de basis gelegd voor het genereren van duurzame winstgevendheid op de lange termijn,’ zegt Thierry Bolloré, sinds september de nieuwe topman van de Britse autobouwer. Voordien stond Bolloré aan het hoofd van de Franse constructeur Renault.
Tata Motors
Moederbedrijf Tata Motors boekte het voorbije kwartaal een verlies van 3,14 miljard roepies (36,15 miljoen euro), vergeleken met negatief resultaat van 2,17 miljard roepies dezelfde periode vorig jaar. De groep had erg te lijden onder de zware impact die de coronacrisis op de Indiase economie heeft gehad.
‘Ondanks de bekommernissen over een tweede golf coronabesmettingen, rekenen wij de volgende maanden toch op een geleidelijk herstel van vraag en aanbod,’ aldus Tata Motors.