Niet tevreden over je bank? Zo stap je vlotjes over

De afgelopen maanden hebben verschillende banken opnieuw gesleuteld aan hun tarieven. Daardoor kan het gebeuren dat je niet langer tevreden bent over de huidige dienstverlening of de prijzen. Maar hoe kan je vlotjes overschakelen naar een andere bank?

Je kan in ons land probleemloos veranderen van bank als je niet langer tevreden bent over de diensten bij je huidige financiële instelling. Wie andere oorden wenst op te zoeken, kan een beroep doen op de gratis bankoverstapdienst Bankswitching. Bij zo’n overstap hoef je enkel de nieuwe bank op de hoogte te brengen, een aanvraagformulier in te vullen en dit terug te bezorgen. De rest wordt geregeld door je nieuwe en oude bank. Je kiest overigens zelf de overstapdatum op het formulier.

Toename Belgen die de overstapdienst gebruiken

Uit cijfers van de bankenfederatie Febelfin blijkt dat er vorig jaar maar liefst 107.462 Belgen gebruik hebben gemaakt van Bankswitching. Dat zijn 35.000 meer aanvragen ten opzichte van 2020. De bankenfederatie merkt wel op dat die stijging voornamelijk is toe te schrijven aan het feit dat het sinds eind 2020 ook mogelijk is om van spaarrekening te veranderen met behulp van de bankoverstapdienst. “Van alle bankoverstappen, was maar liefst 21 procent een overstap tussen spaarrekeningen”, laat Febelfin weten in een persbericht.

Veel spaarders zijn waarschijnlijk overgestapt omdat sommige banken een manier hebben gevonden om de spaarrente dieper te laten zakken dan 0,11 procent, het absolute minimum in ons land.

De bankoverstapdienst voor spaarrekening wordt wel nog niet aangeboden door alle banken. Op dit moment nemen de volgende banken daaraan deel: AXA Bank (recent overgenomen door Crelan), Bank Van Breda & C°, Banque CPH, Beobank, BNP Paribas Fortis, bpost bank, CBC Banque, Crelan, Europabank, Fintro, ING, KBC, NewB, en vdk bank.

Een grote troef

De bankoverstap heeft overigens één grote troef: je hoeft zelf je rekeningnummer niet door te geven aan de schuldeisers die met domiciliëring werken en aan de terugkerende betalers. Ook dit regelen de banken onderling. De schuldeisers en terugkerende betalers ontvangen via de interbancaire dienst een melding over de overstap.

De bankenfederatie merkt op dat de betalingstegenpartijen bij wet verplicht zijn om vanaf de overstapdatum het nieuwe rekeningnummer te gebruiken. “Ze kunnen ervoor kiezen om meldingen van een bankoverstap via een digitaal kanaal te ontvangen in plaats van standaard via de post”, benadrukt Febelfin. “Een digitale melding heeft tal voordelen: het is gemakkelijk, geautomatiseerd en snel. En bovendien krijgt de tegenpartij de melding gemiddeld twee dagen vroeger dan via de post.”

(evb)

Meer