De kans bestaat dat Netflix in de nabije toekomst op de markt komt met een gratis abonnement waarbij gebruikers wel veel advertenties te zien krijgen. De plannen daarover zijn nog niet concreet, maar worden achter de schermen wel besproken.
In het nieuws: Hoewel er officieel niets over gezegd is, zou Netflix intern onderzoeken of het nuttig zou zijn om in sommige landen een abonnement te lanceren dat volledig gratis is, maar waarbij kijkers wel advertenties te zien zijn. Dat meldt Bloomberg.
Netflix en advertenties
Achtergrond: Netflix heeft een moeilijke relatie met advertenties. Het bedrijf zette zich er van bij zijn lancering zwaar tegen af. In tegenstelling tot bij klassieke televisie zouden hun abonnees geen reclame te zien krijgen, op voorwaarde dat ze een maandelijks bedrag betalen.
- Ondertussen is echter duidelijk geworden dat dat maandelijks bedrag misschien niet hoog genoeg is, waardoor de streamingdienst regelmatig zijn prijzen verhoogt.
Om extra inkomsten te genereren én meer abonnees aan te trekken, lanceerde Netflix in oktober 2022 dan toch een abonnement ‘Basic with Ads’. Dat abonnement kost minder dan het tot dan toe goedkoopste abonnement, maar bevat dus wel reclame.
- Al snel bleek echter dat de interesse in dit abonnement met advertenties niet heel groot was. Sommige adverteerders zouden daarom zelfs hun geld terug gevraagd hebben.
- Het probleem hierbij is dat Netflix advertenties nog altijd als een optie ziet. Andere streamingdiensten zoals Prime Video bieden in heel wat landen standaard reclame aan, tenzij abonnees meer betalen. Netflix doet het juist omgekeerd, wat zijn impact heeft op het aantal mensen dat zich inschrijft op Basic with Ads.
- Om dat te verhelpen heeft Netflix in landen die Basic with Ads hebben het gewone Basic-abonnement geschrapt. Zo is het verschil in prijs tussen het reclameabonnement en het goedkoopste abonnement zonder reclame nog groter.
Gratis abonnement?
Ondertussen blijven de advertentie-inkomsten voor Netflix nog steeds zwaar onder de verwachtingen. Volgens Bloomberg moet het bedrijf het stellen met 400 miljoen dollar (373 miljoen euro) aan jaarlijkse inkomsten via reclame. Daarmee staat het op de tiende plaats bij de entertainmentbedrijven. YouTube kan bijvoorbeeld rekenen op 13 miljard dollar (12,1 miljard euro) en Disney op 8,7 miljard dollar (8,1 miljard euro).
Het is voor Netflix echter moeilijk om meer adverteerders aan te trekken, omdat ze te weinig abonnees hebben om reclame aan te tonen. Daardoor kan het bedrijf ook veel minder interessante pakketten aanbieden aan mogelijk adverteerders. Die kiezen daarom vaak voor concurrenten, die dikwijls extreem lage prijzen aanbieden.
Twee oplossingen: Netflix ziet volgens insiders twee mogelijkheden om dat probleem op te lossen.
- De eerste mogelijkheid is om iedere abonnee op een bepaalde manier reclame te tonen. De streamingdienst is dat sowieso al van plan bij hun live sporten, zoals WWE en NFL. Als dat ook bij gewone series en films komt, dreigt Netflix overladen te worden met kritiek.
- Een andere mogelijkheid is om in sommige landen een gratis abonnement met advertenties in te voeren. Dat zou voor veel meer abonnees moeten zorgen waaraan Netflix reclame kan tonen. In het verleden experimenteerde Netflix daar al eens mee in Kenia, maar later voerde het dat abonnement weer af.
- Het is voorlopig nog niet duidelijk in welke landen zo’n abonnement er eventueel zou kunnen komen. De Verenigde Staten lijkt uitgesloten omdat Netflix daar te veel betalende abonnees heeft. Grote markten met populaire gratis televisiezenders die reclame tonen, zijn het meest waarschijnlijk. Zo wordt onder andere Duitsland en Japan genoemd.