Netflix laat kijker voortaan zelf beslissen hoe een aflevering van een populaire tv-serie eindigt

Streamingdienst Netflix wil in de toekomst aan het publiek de mogelijkheid bieden om mee te bepalen op welke manier films of episodes van populaire televisieshows zoals Black Mirror zullen eindigen. Met het initiatief wil het bedrijf zijn engagement voor interactieve televisie verder versterken. Dat hebben een aantal bronnen tegen Lucas Shaw, entertainment-specialist bij het persbureau Bloomberg, gezegd.

Verwacht wordt dat het bedrijf nog voor het einde van dit jaar een eerste interactief project zal lanceren. Het vijfde seizoen van Black Mirror, dat al heeft aangetoond de sociale implicaties van technologie af te tasten, zou in december dit jaar worden gelanceerd.

Sciencefiction

“Netflix ontwikkelt specials waarbij de kijker de volgende verhaallijn kan bepalen,” zegt Lucas Shaw. “Het eerste project van de nieuwe benadering zou tegen eind dit jaar worden uitgebracht. Gekozen zou zijn voor een aflevering van de populaire sciencefiction-reeks Black Mirror.”

“Deze nieuwe benadering kan echter de productie ingewikkelder maken. Een traditionele film heeft een script van honderd bladzijden, maar wanneer rekening moet worden gehouden met verschillende scenario’s zullen het draaiboek en de productie veel uitgebreider moeten worden. Scenaristen en producenten bekijken op dit ogenblik op welke manier deze activiteiten een impact op hun loon en andere elementen van hun werk zal hebben.”

Netflix bracht eerder al het animatieprogramma Puss in Book, waar kijkers konden kiezen of de kat tegen een god of een boom zou vechten. Na het bekijken van de gekozen versie, konden de kinderen ook naar de alternatieve verhaallijn teruggrijpen. “De scenario’s die voortborduren op het hoofdverhaal van Black Mirror, zullen echter gevoelig ingewikkelder zijn dan de opties in de programmering voor de kinderen,” zegt Shaw.

Belangrijke stap

Netflix liet eerder al de televisiesector op zijn fundamenten daveren door volledige seizoenen van series zoals House of Cards aan te bieden, waardoor bingekijken bij het publiek werd aangemoedigd. “Maar tot nu toe heeft het bedrijf weinig inspanningen gedaan voor een alternatieve aanpak bij het bedenken of het produceren van shows,” stelt Shaw. “Netflix brengt dezelfde formaten van sitcoms, documentaires en films als de traditionele televisienetwerken.”

“De zoektocht naar een persoonlijke verhaallijn kan een belangrijke stap zijn in de ontwikkeling van de interactieve televisie,” beklemtoont Shaw. “Terwijl Netflix zich over de hele wereld uitbreidt, is het bedrijf op zoek naar nieuwe strategieën om klanten te lokken. Door elementen van videogames met traditionele televisie te combineren, kon het bedrijf een formule maken die op een willekeurig aantal series kan worden toegepast.”

“Volgens de bronnen is Black Mirror voor Netflix het eerste voorbeeld van verschillende experimenten met interactieve programmering. Er zou al voor minstens één bijkomend project een overeenkomst zijn gesloten. Voor nog meer initiatieven zouden onderhandelingen lopen.”

Producenten van interactieve televisie hopen dat de groeiende investering van Netflix een teken is dat hun tijd is aangebroken. Home Box Office (HBO), een van de grootste rivalen van Netflix, heeft eerder dit jaar zijn eerste interactieve televisieshow uitgebracht. Daarbij werd een langere versie van Mosaic, geregisseerd door Steven Soderbergh, in een afzonderlijke applicatie beschikbaar gesteld.

Hoewel veel televisiekijkers op kandidaten in reality-shows zoals American Idol en The Voice hebben gestemd, is de interactieve aanpak van andere televisie-formats tot nu toe geen groot succes gebleken.

“Dat zou echter snel kunnen veranderen,” meent Jim Spare, chief operating officer van Eko, een producent van interactieve shows. “De wijdverspreide beschikbaarheid van breedband, touchscreens en interactieve games heeft de basis gelegd voor shows die de toeschouwer vragen om deel te nemen. De tijd is voor interactieve televisie rijp om tot een mainstream-ervaring uit te groeien.”

Black Mirror werd zeven jaar geleden door voormalig journalist Charlie Brooker voor het Britse televisienetwerk Channel Four gecreëerd. Drie jaar geleden kwam Netflix aan boord. Daarbij verwierf het streamingplatform de rechten op de eerdere afleveringen, maar ook de rechten op de productie van bijkomende episodes.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20