Netflix krijgt klappen op de beurs vanwege tegenvallende abonnementengroei

De aandelen van streamingdienst Netflix daalden met meer dan 10 procent in de nabeurshandel. Netflix is dit jaar slechts 2 procent gestegen op de beurs en presteert daarmee ondermaats, nadat het vorig jaar een piek van meer dan 60 procent bereikte. De reden voor de tegenvallende cijfers zou zijn dat het abonneebestand van Netflix niet stijgt zoals begroot.

De koers van het aandeel zakte in de indicatieve handel nabeurs bijna 12 procent, al trok het in de loop van de nacht weer lichtjes aan. 

Waarom die daling? Investeerders blijken ontevreden met de gebruikersgroei van het platform. Netflix schreef in het eerste kwartaal 3,98 miljoen nieuwe gebruikers bij, flink minder dan de 6 miljoen die het bedrijf zelf had verwacht. Wall Street had zelfs op 6,29 miljoen nieuwe abonnees gehoopt. Voor het lopende kwartaal gaf Netflix inmiddels de verwachting dat er slechts één miljoen nieuwe klanten bij komen.

Een andere mogelijke reden voor de daling van de gebruikersgroei kan het delen van toegangscodes onder gebruikers zijn.

Quid pandemie? Netflix Inc. gaf de pandemie de schuld voor een recordgroei in 2020. Nu geeft het de pandemie de schuld van het slechtste eerste kwartaal in acht jaar, aldus persbureau Bloomberg.

De multinational waarschuwde al maanden dat de groei zou vertragen nadat klanten uit hun winterslaap van Covid-19 waren gekomen, maar weinigen hadden verwacht dat het bedrijf zo dramatisch zou stagneren. 

De schuld lag volgens de streaminggigant bij het ‘Covid-19 pull-forward’-effect. Dat betekent dat de pandemie de groei in 2020 versnelde terwijl iedereen thuis zat en iets nodig had om naar te kijken. Nu eist die stijging zijn tol op de resultaten van het bedrijf in 2021. ‘Het komt echt neer op Covid,’ meldde financieel directeur Spencer Neumann aan Bloomberg.

Een gebrek aan nieuwe series heeft ook bijgedragen aan de inzinking, zei het bedrijf. Hoewel er populaire hits beschikbaar waren, zoals ‘Bridgerton’ en ‘Cobra Kai’, nam het aantal nieuwe releases af na half januari en haperde de groei.

En nu? Het antwoord van het bedrijf op de uitdagingen blijft hetzelfde als altijd: meer series maken. Netflix is van plan om dit jaar 17 miljard dollar in contanten uit te geven aan programmering, tegenover 12,5 miljard vorig jaar en 14,8 miljard dollar in 2019. Het geeft prioriteit aan investeringen in programmering buiten de VS, waar de meeste van zijn nieuwe klanten wonen.

Ons continent blijft een lichtpuntje voor Netflix. De streamingdienst voegde 1,81 miljoen klanten toe in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, waarmee het de belangrijkste regio voor het bedrijf is. ‘Lupin’, een Franse inbraakthriller met Omar Sy, was de populairste nieuwe serie van de dienst in het kwartaal. Azië is de tweede snelst groeiende regio van het bedrijf.

Financiële achtergrond? Het eerste kwartaal van 2021 was niettemin een financieel recordkwartaal voor Netflix. Al die nieuwe gebruikers uit 2020 zorgden immers voor een hogere omzet, terwijl de uitgestelde producties de kosten omlaag brachten. Het operationeel inkomen verdubbelde ten opzichte van een jaar geleden en kwam uit op 2 miljard dollar. De marge groeide met tien procentpunt naar 27 procent.

Netflix sloot 2020 af zoals het dit jaar begon: het overtrof alle verwachtingen. De omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 6,64 miljard dollar, tegen een verwachte 6,62 miljard. In dezelfde periode schreef de streamingdienst 8,5 miljoen nieuwe betalende abonnees bij, tegen een verwachte 6,47 miljoen.

(jvdh)


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.