Delen toegangscodes kost de streamingsector gigantische kapitalen

Het delen van toegangscodes kan de streamingsector mogelijk 12,5 miljard dollar per jaar kosten. – Corina Marie Howell/Image Source

Paswoorden voor de toegang tot streamingplatforms worden niet alleen met anderen gedeeld, maar zelfs onderling doorverkocht. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Red Points, gebaseerd op een enquête bij duizend consumenten in de Verenigde Staten. Geraamd wordt dat deze praktijken de videoplatformen over drie jaar een verlies van 12,5 miljard dollar zullen doen lijden.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 65 procent van de klanten van streamingplatforms hun toegangscodes met andere consumenten delen. Bovendien zou 40 procent deze gegevens aan geïnteresseerden willen doorverkopen.

Video

‘Het delen van toegangscodes kan het vaakst worden opgemerkt op videosites, maar ook bij de consumptie van muziek, gaming en software kan een gelijkaardig fenomeen worden vastgesteld’, aldus het rapport. ‘Op entertainment-platforms bleek 70 procent van de gebruikers hun toegangscodes met anderen te delen, gevolgd door muziek (65 procent), gaming (59 procent) en software (52 procent).’

‘Deze gegevens worden bovendien gemiddeld met meerdere personen gedeeld. Er bleek immers dat 56 procent toegaf de gegevens aan twee tot drie andere mensen te hebben doorgegeven. Bij 30 procent loopt dat zelfs op tot een groep van vier of vijf individuen.’

Uit het rapport blijkt eveneens dat 51 procent van de respondenten toegeeft momenteel voor streamingdiensten beroep te doen op de toegangscodes van een andere gebruiker. Daarbij gaf 93 procent aan voor die toegang te hebben betaald. De onderzoekers wijzen erop dat 86 procent van het delen met vrienden en familie gebeurt, maar tegelijkertijd erkent 58 procent inloggegevens van een derde partij online te hebben gekocht.

Sociale media

Daarbij blijken vooral sociale media een belangrijke markt. Die platforms bleken voor 65 procent van de betrokkenen de locatie waar de codes waren gekocht, gevolgd door ecommerce-websites (64 procent), andere online marktplaatsen (56 procent) en berichtendiensten (56 procent).

De onderzoekers stelden nog vast dat 66 procent van de respondenten erkent ook in de toekomst waarschijnlijk toegangscodes te zullen blijven delen, terwijl 28 procent aangeeft zijn gegevens aan andere geïnteresseerden te willen doorverkopen. Anderzijds zou 63 procent overwegen om de toegangscodes van een andere gebruiker te kopen.

‘Vele gebruikers bestempelen online piraterij als een misdrijf zonder slachtoffer’, wordt er aangevoerd. ‘Er kan dan ook worden verwacht dat dit gebruik ook in de toekomst nog zal toenemen. Rekening houdend met de dreigende verliezen, blijken anderzijds bij platformen zoals Spotify of Netflix initiatieven te worden opgestart om deze praktijken te bemoeilijken.’

Het zou volgens de onderzoekers bovendien interessant kunnen zijn of er correlaties kunnen worden vastgesteld tussen het delen van toegangscodes en prijsstijgingen die de diensten doorvoeren.

(lb)