Netflix kent sterkste groei in regio Azië

Het Amerikaanse streamingplatform Netflix versnelt zijn groei op de internationale markt. De voorbije twee jaar heeft het concern nergens in de wereld meer leden gewonnen dan in de regio Asia-Pacific. Dat blijkt uit documenten die Netflix over het derde kwartaal van dit jaar aan de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) heeft bezorgd.

Het rapport vermeldt tevens dat Asia-Pacific de voorbije drie jaar het streamingplatform ook de sterkste omzetgroei heeft bezorgd. Het is de eerste keer dat Netflix concrete cijfers over regionale groei meedeelt.

Kleinste regio

Uit de documenten blijkt dat Netflix in het gebied Asia-Pacific over een periode van twee jaar een omzetgroei van 153 procent heeft laten optekenen. Het lidmaatschap in de regio kende tegelijkertijd een stijging met 148 procent. Ondanks die sterke toename blijft Asia-Pacific de kleinste regio in de activiteiten van het streamingplatform.

Ook in Europa, het Midden-Oosten en Afrika kon Netflix een versnelling melden. De omzet liep er tijdens het derde kwartaal van dit jaar met 105 procent op tegenover dezelfde periode twee jaar geleden. Het aantal gebruikers kende tijdens deze periode een stijging met 132 procent.

In Latijns-Amerika zag Netflix zijn omzet met 71 procent toenemen. De gebruikersgroep liet er een vermeerdering met 61 procent optekenen.

Concurrentie

‘Netflix legt een grotere nadruk op zijn internationale activiteiten,’ benadrukt het persbureau Reuters. ‘Dat moet het platform een antwoord helpen bieden op de toenemende concurrentie die het streaming-landschap vertoont.’

Het persbureau verwijst daarbij naar de intrede van groepen zoals Walt Disney, Apple, AT&T en Comcast op de streamingmarkt.

De Verenigde Staten en Canada blijven voor de grootste markt. Het bedrijf telde er tijdens het derde kwartaal van dit jaar 67,1 miljoen abonnees. Dat betekende een stijging met 8,7 miljoen gebruikers op twee jaar tijd.

Op de tweede plaats staan Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 47,36 miljoen gebruikers, gevolgd door Latijns-Amerika (29,38 miljoen) en Asia-Pacific (14,49 miljoen).

Meer