Wanneer repressie loont: Netflix is in topvorm sinds actie tegen gedeelde accounts en wil nu zijn prijzen verhogen

Netflix zit in de lift. Het bedrijf heeft de gedurfde keuze gemaakt om het delen van wachtwoorden aan te pakken, en dat heeft gewerkt: ze hebben al zes miljoen extra klanten. Die zijn bereid meer te betalen om geen advertenties te zien. En ze zullen in de toekomst waarschijnlijk nog meer betalen.

Waarom is dit belangrijk?

Het was een risicovolle beslissing: de streaminggigant heeft streng opgetreden tegen het delen van accounts door het gebruik van een identificatie te beperken tot een bepaald aantal apparaten. Maar het heeft gewerkt. Externe factoren, zoals de schrijversstaking in Hollywood, hebben waarschijnlijk ook een rol gespeeld, maar het belangrijkste is dat Netflix weer meedoet in de zeer competitieve markt voor on-demand streaming.

In het nieuws: De strijd tegen het delen van accounts lijkt Netflix 6 miljoen extra abonnees te hebben opgeleverd, zegt nieuwsdienst Reuters. De streaminggigant, die ook themawinkels gaat lanceren, zal deze woensdag zijn kwartaalresultaten aankondigen, en waarschijnlijk kunnen we prijsverhogingen verwachten.

Concurrentie

Uitgezoomd: De komst van zware concurrentie, met Disney+ en Apple TV, leek het einde van de almacht van Netflix te voorspellen. Maar de gigant lijkt te groot om te val

Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.