Ted Sarandos, de co-CEO van Netflix, heeft op het Cannes Lions festival meer uitgegeven over de plannen van het streamingdienst om in de toekomst advertenties te tonen. De bedoeling zou daarbij zijn om niets te veranderen aan de bestaande formules, maar een goedkoper abonnement toe te voegen, waarbij gebruikers reclame te zien krijgen.
De geruchten over advertenties op Netflix doen al langer de ronde en zijn al even lang zeer omstreden. Veel mensen hebben namelijk speciaal hun klassieke televisie ingeruild voor de streamingdienst om geen reclame meer te moeten bekijken. Aan de andere kant heeft Netflix de laatste tijd regelmatig zijn prijzen verhoogd en stuit ook dat op weerstand.
Nieuw, goedkoper abonnement met reclame
Door in de toekomst een nieuw, goedkoper abonnement met advertenties toe te voegen, hoopt de streaminggigant ook zijn aantal abonnees opnieuw te zien stijgen. Volgens de meeste recente cijfers verloor Netflix het afgelopen kwartaal namelijk voor het eerst abonnees. Mede daardoor zag het zich genoodzaakt heel wat personeelsleden te ontslaan.
“Er is een groot segment van de markt die we tot nu toe links hebben laten liggen. Het gaat hierbij om mensen die zeggen: ‘Hé, Netflix is te duur voor mij en ik vind reclame niet erg’. Voor die mensen zullen we een nieuwe abonnementsformule toevoegen aan een lagere prijs, maar met advertenties”, vertelde Sarandos in Cannes.
Geen verandering voor bestaande gebruikers
De topman van Netflix beklemtoonde daarbij dat er voor bestaande gebruikers die hun huidige abonnementsformule willen behouden niets zal veranderen. Hoe die nieuwe formule er precies zal uitzien, hoeveel die zal kosten en wanneer we het mogen verwachten, is voorlopig nog niet bekendgemaakt.