Gaat Netflix binnenkort AI gebruiken om content te creëren?

In Hollywood hebben de scenaristen en (sommige) acteurs het werk neergelegd. Ze vrezen onder meer dat de studio’s artificiële intelligentie (AI) gaan gebruiken om hen te vervangen. De streaminggigant Netflix toont alvast interesse in die technologie.

In het nieuws: Netflix is op zoek naar een specialist in machine learning – een subcategorie van kunstmatige intelligentie – “om verschillende onderdelen van het bedrijf te verbeteren.”

  • Volgens de vacature die streamingdienst heeft gepubliceerd, kan de AI-specialist maar liefst 900.000 dollar per jaar verdienen.

De details: Netflix heeft al ervaring met AI en machine learning. De nieuwe vacature doet uitschijnen dat het Amerikaanse bedrijf graag meer gebruik wil maken van kunstmatige intelligentie.

  • “Machine learning/kunstmatige intelligentie is de drijvende kracht achter innovatie van het bedrijf”, zegt Netflix op zijn website.
  • Het streamingplatform gebruikt de technologie al om te bepalen welke inhoud moet worden gekocht en gecreëerd, om programma’s aan te bevelen aan gebruikers en om de verwerking van betalingen en andere initiatieven die inkomsten genereren te optimaliseren.
  • Hoewel er geen duidelijke indicatie is dat Netflix AI wil gebruiken in het creatieve proces, is het zeker niet uitgesloten dat er zulke plannen op tafel liggen.
    • Het bedrijf heeft al generatieve AI gebruikt om een verhaal te schrijven voor een mobiele game, ‘Scriptic: Crime Stories’.
    • In februari haalde Netflix Japan zich al de woede van artiesten op de hals door AI te gebruiken om een video te maken die op zijn YouTube-kanaal The Dog & The Boy werd gepubliceerd.

Er tekent zich een trend af

De spanningen tussen productiestudio’s en scenarioschrijvers, evenals het steeds toenemende belang van AI in de samenleving, suggereren dat Netflix meer gebruik zou kunnen maken van die technologie om content te creëren.

AI wordt hoe dan ook een almaar aantrekkelijker alternatief voor studio’s die series en films produceren. Ook gamestudio’s tonen massaal interesse in kunstmatige intelligentie. We kunnen daarom verwachten dat generatieve AI zijn weg zal vinden naar de studio’s en een steeds belangrijkere rol zal spelen bij het creatieve proces, naarmate de technologie wordt verbeterd.

Conclusie: Terwijl Netflix vooralsnog genoegen heeft genomen met het gebruik van AI om de decors voor The Dog & The Boy te maken, is het zeker niet uitgesloten dat de streaminggigant de technologie op andere niveaus zal gebruiken, met name voor het schrijven van script of dialogen of zelfs het animeren van de tekeningen. Kunstmatige intelligentie gaat niet alleen over tekst. Het kan ook geluiden, afbeeldingen en video’s genereren.

(ns/evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.