Key takeaways
- De Nederlandse overheid heeft BNPL-aanbieders aangespoord om af te zien van het aanbieden van BNPL in winkels.
- Klarna is door de overheid specifiek aangespoord om af te zien van uitbreiding van zijn fysieke winkeldiensten in Nederland.
- Andere BNPL aanbieders zoals Zalando en Amazon hebben zich nog niet gecommitteerd aan een gedragscode die leeftijdscontrole voor alle klanten vereist.
De Nederlandse overheid heeft BNPL-aanbieders aangespoord om af te zien van het aanbieden van ‘Nu Kopen, Later Betalen’ (Buy Now Pay Later, BNPL) diensten in fysieke winkels. De Nederlandse overheid heeft het niet over een wettelijk verbod, maar hun aanpak is gericht op vrijwillige overeenkomsten met retailorganisaties en naleving van de komende CCDII-regelgeving. Dit besluit komt voort uit de bezorgdheid dat deze diensten kunnen leiden tot eerdere en grotere schulden, vooral bij jongere consumenten.
De overheid heeft er bij Klarna, een prominente aanbieder van BNPL, specifiek op aangedrongen om af te zien van uitbreiding van haar fysieke winkeldiensten in Nederland. Er zijn ook gesprekken gevoerd met andere BNPL-aanbieders zoals Zalando en Amazon. In tegenstelling tot Klarna hebben deze bedrijven zich nog niet gecommitteerd aan een gedragscode die leeftijdscontrole voor alle klanten verplicht stelt.
Reactie Klarna
De reactie die Business AM van Klara ontving, luidt als volgt:
“Elke discussie over het beperken van BNPL moet ook de risico’s van schadelijkere kredietopties zoals creditcards aanpakken. BNPL in de winkel maakt retourneren gemakkelijk en helpt klanten grotere aankopen rentevrij te beheren – een gezonder alternatief voor dure creditcards. In Nederland wordt 99,4% van de Klarna-leningen volledig terugbetaald, wat aantoont dat Nederlandse consumenten onze producten op een verantwoorde manier gebruiken.”
Woordvoerder Klarna
Regelgeving
BNPL-regelingen zijn tijdens de COVID-19 pandemie sterk in opkomst en stellen consumenten in staat om betalingen op te splitsen in kleinere, rentevrije termijnen. Deze diensten worden vaak aangeboden door digitale kredietverstrekkers. De Nederlandse overheid probeert een evenwicht te vinden tussen consumentenbescherming en het veranderende marktlandschap, door ervoor te zorgen dat de regelgeving en de wetten van de sector worden nageleefd.
De bezorgdheid over BNPL reikt verder dan Nederland. Uit een onderzoek uit 2025 van de Lending Standards Board (LSB) bleek dat veel consumenten zich niet bewust zijn van de werkelijke kosten van deze producten, wat kan leiden tot financiële kwetsbaarheid. Uit het onderzoek bleek dat slechts 52 procent van de BNPL-gebruikers zich bewust is van de kosten voor late betaling en een beperkt inzicht heeft in de totale kosten. Zorgwekkend is dat al 15 procent van de klanten te maken heeft gehad met betalingsachterstand, een cijfer dat oploopt tot 22 procent onder mensen met een lage kredietwaardigheid.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!