Nederlandse overheid lanceert infocampagne ‘Slim in Crypto’: “Staar je niet blind op beloofde hoge rendementen”

Het Nederlandse ministerie van Financiën lanceert een online campagne die jongeren wil wijzen op de risico’s en oplichtingspraktijken in de cryptowereld.

De campagne ‘Slim in Crypto’, of afgekort ‘Sic’, richt zich op jongeren van 13 tot 25 en zal lopen op platformen waar ze vaak in contact komen met aanlokkelijke cryptovoorstellen, zoals YouTube, Snapchat en Twitch. Het doel is tweevoudig: jongeren bewust maken van de financiële risico’s bij een belegging in cryptomunten, en ze kritisch maken voor online oplichtingspraktijken.

Het gaat om korte video’s in jongerentaal, met boodschappen als: “Staar je niet blind op (plotselinge) hoge koersen. Want, zo snel als ze sky high gaan, zo snel gaan ze ook weer down the drain. En met een beetje pech, ook jouw geld.”

Op de website www.slimincrypto.nl krijgen jonge cryptobeleggers tips.

Financiële influencers

“Er wordt op sociale media heel veel informatie gedeeld over crypto’s, maar financiële influencers zijn lang niet altijd neutraal en transparant”, waarschuwt Nederlands minister van Financiën Sigrid Kaag in een communiqué.

“Als je eraan denkt om crypto’s te kopen, zorg dan dat je weet wat de risico’s zijn en staar je niet blind op beloofde hoge rendementen. Geef alleen geld uit dat je kunt missen en bedenk dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.”

Het doet denken aan het debat dat rond het VRT-programma ‘Fire: vroeg op pensioen’ is losgebarsten. Daarin pakken influencers met astronomische rendementen uit. “Een gevaarlijke en niet-realistische boodschap voor jongeren”, vindt onder meer waakhond FSMA.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.