Nederlandse massaclaim tegen Facebook om ‘privacyschending’

Facebook wordt in Nederland gedagvaard door de Data Privacy Stichting (DPS) en de Consumentenbond. Ze vinden dat de socialmediareus alle gebruikers in Nederland compensatie moeten betalen voor het schenden van hun privacy.

‘Facebook verzamelde op grote schaal gegevens van gebruikers die zij als privé mochten beschouwen’, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ‘Zij wisten niet dat Facebook die informatie doorspeelde aan adverteerders en app-makers. Het privacybeleid van Facebook was hierover onvoldoende duidelijk, inconsistent en onnodig complex.’

Volgens de organisaties verrijkte Facebook zich tussen 2010 en 2020 ten koste van zijn gebruikers door hun persoonlijke gegevens in een viertal stappen te commercialiseren:

  • Facebook verzamelde een grote hoeveelheid privédetails over de levens van haar gebruikers, zoals hun geslacht, leeftijd en woonplaats, maar ook wat die gebruikers deelden met hun vrienden.
  • Daarnaast verzamelde het bedrijf informatie over welke apps consumenten gebruikten en volgde het hun surfgedrag buiten het platform.
  • Facebook deelde deze zeer persoonlijke informatie met app-ontwikkelaars.
  • Maar Facebook deed dit niet alleen bij mensen die de bewuste apps gebruikten, maar óók bij hun Facebook-vrienden die de apps níet gebruikten en die niet wisten dat hun gegevens gedeeld werden.

Schadeclaim

Over hoe groot de schadevergoeding moet zijn, doen de Consumentenbond en Stichting vandaag geen publieke uitspraken. Ze eisen compensatie voor alle Facebook-gebruikers in Nederland – dat zijn er vandaag ongeveer 10 miljoen – en roepen consumenten op om zich hiervoor aan te melden. Het wordt uitkijken of de zaak uitgroeit tot een massaclaim met honderdduizenden deelnemers.

Facebook laat in een reactie weten dat zijn diensten voldoen aan de Europese privacyregels GDPR en dat er voortdurend overleg is met privacy-experts in heel Europa.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.