Het voorbije jaar maakte 89 procent van de bevolking tussen de zestien en vierenzeventig jaar in de Europese Unie gebruik van het internet. In deze groep had 72 procent online goederen of diensten gekocht of besteld. Dat betekende een stijging met 4 procentpunt tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Eurostat, het Europese bureau voor statistiek.
In het midden van het voorbije decennium liet online winkelen in de Europese Unie nog een penetratie van 62 procent optekenen.
Beperkingen
De stijging het voorbije jaar moet volgens de onderzoekers gedeeltelijk worden gelinkt aan de beperkingen waarmee de Europese consumenten door de uitbraak van de coronapandemie werden geconfronteerd.
Maatregelen om het virus te bestrijden zorgden er immers voor dat vele Europese winkelstraten er gedurende lange tijd verlaten bijlagen. Shops moesten vaak de deuren sluiten, terwijl de consumenten door de lockdowns dikwijls aan huis werden gebonden. Online winkelen bleek in veel gevallen het beste antwoord.
Nergens in de Europese Unie heeft het online shoppen een grotere populariteit dan in Nederland. Eurostat berekende dat 91 procent van de Nederlandse online bevolking vorig jaar online producten of diensten had gekocht.
Met een score van 90 procent staat Denemarken op de tweede plaats, gevolgd door Duitsland (87 procent), Zweden (86 procent) en Ierland (81 procent). De minste bijval heeft het online shoppen geniet daarentegen in Bulgarije (42 procent), Roemenië (45 procent), Italië (49 procent) en Cyprus (52 procent).
België staat met een score van ongeveer 79 procent op een achtste plaats, tegenover 63 procent in het midden van het voorbije decennium.
De grootste vooruitgang liet het online winkelen de voorbije jaar optekenen in Roemenië, waar de penetratie met 27 procentpunt toenam. Andere sterke groeimarkten waren Tsjechië en Kroatië (25 procentpunt) en Hongarije (23 procentpunt).
Kleding
Kleding, schoenen en accessoires bleken bij de Europese consument de meest populaire online aankopen. Deze categorie producten werd door 64 procent van de online shoppers aangekocht.
Film en video eindigden met een score van 32 procent op een tweede plaats, gevolgd door bestelmaaltijden (29 procent), aankopen voor de woning of de tuin (28 procent), cosmetica en wellnessproducten (27 procent), boeken en kranten (27 procent), elektronische apparaten (26 procent) en muziek (26 procent).