Hoe corona ons winkelgedrag heeft veranderd

Dit weekend organiseren handelsfederaties Unizo, Comeos en UCM de vierde editie van hun Weekend van de Klant. Met ruim 14.000 deelnemende handelaars zijn er zo’n 1.000 meer dan de vorige editie. Een ideaal moment om eens na te gaan hoe we post-corona shoppen.

‘We moeten opnieuw meer klanten zin doen krijgen om te gaan shoppen en daar ook van te genieten’, klinkt het. ‘Heel veel consumenten hebben ons na de lockdown van het voorjaar al opnieuw gevonden, maar het mogen er nog veel meer zijn.’

Angst voor besmetting

De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shoppinggedrag bij de Belgische consumenten. Daaruit blijkt dat nog altijd bijna zeven op tien (69 procent) minder gaat shoppen dan voor de coronacrisis, terwijl bijna de helft (49 procent) aangeeft ‘shoppen niet meer leuk te vinden met al die coronamaatregelen’ en 41 procent zegt ‘nog altijd bang te zijn besmet te worden’.  

‘Dat consumenten voorzichtig zijn, is begrijpelijk’, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. ‘Maar die angst is niet nodig, want onze handelaars doen er alles aan om het winkelen in alle veiligheid – en tegelijk op een aangename manier – te laten verlopen. Voor wie een beetje oplet, hoeft corona de shoppingpret absoluut niet te bederven.’

Volgens Unizo en Comeos heeft de heropening van de winkels niet voor een nieuwe piek gezorgd in het aantal besmettingen. Ze benadrukken ook dat de consument er wel degelijk naar verlangt om te gaan shoppen. Zo heeft meer dan driekwart (77 procent) zijn vertrouwde – fysieke – winkels gemist. 29 procent mist het ongecompliceerd shoppen met het gezin en een kwart (25 procent) mist het shoppen met vrienden en vriendinnen.

Contactloos betalen

‘De maatregel waarbij de bubbel om te winkelen van één naar twee personen werd uitgebreid, sprak in dat verband boekdelen. Want meteen bij het in werking treden van deze versoepeling, zagen onze handelaars veel meer klanten en werd er meer verkocht’, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. ‘De jongste Veiligheidsraad maakte winkelen met meer dan twee mogelijk, ook dat is een positieve evolutie.’

Verder blijkt 77 procent van de consumenten vaker met de kaart te betalen dan voorheen, een doelstelling van het Weekend van de Klant de afgelopen jaren. Daarbij geeft 37 procent aan vroeger nooit contactloos te betalen. ‘Het aandeel van contactloze betalingen is de laatste maanden indrukwekkend gestegen’, zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company. ‘Dit toont aan dat consumenten de gewoonte om contactloos te betalen steeds meer aannemen, wat volgens ons gezien het gebruiksgemak een blijvende trend zal zijn.’

Soorten uitgaven

Tijdens het afgelopen voorjaar gaven de consumenten vooral meer geld uit aan voeding en dranken (29 procent), vakantie in eigen land (18 procent), tuingerief, planten, bloemen en tuinmeubilair (14 procent), boeken, dag- en weekbladen (11 procent), en interieur en interieuraankleding (6 procent). In de top vijf van minderuitgaven staan café- en restaurantbezoek (64 procent), vakantie in het buitenland (52 procent), kleding, schoenen en accessoires (52 procent), benzine en onderhoud van wagen (47 procent), en sport en recreatie (36 procent).

Op de vraag of consumenten hun gespaarde centen de volgende maanden alsnog (extra) gaan uitgeven, antwoordde 9 procent positief. Meer dan de helft (55 procent) zegt het geld te sparen en 27 procent geeft aan het geld aan iets anders te zullen besteden. Zo’n 9 procent ontving minder inkomsten door corona, waardoor er ook minder te besteden is.

Meer