Nederland steekt 220 miljoen euro in Air France-KLM

Air France-KLM gaat voor 2,3 miljard euro nieuwe aandelen uitgeven en de Nederlandse overheid gaat extra aandelen inkopen. Daarmee is zo’n 220 miljoen euro gemoeid. Air France-KLM wil met de opbrengst Franse staatssteun die het tijdens corona ontving sneller terugbetalen.

De Nederlandse staat steekt dus geld in Air France-KLM, dat dat geld weer teruggeeft aan de overheid. Voordeel voor Air France-KLM is dat het leningen vervangt door eigen vermogen en dus de rentelasten drukt. Van de opbrengst van de aandelenuitgifte wil Air France-KLM 1,7 miljard euro gebruiken om de staatsteun die het tijdens de coronacrisis ontving sneller terugbetalen. Ook wil het de balans versterken.

In ieder geval zal 75 procent van de opbrengsten van de aandelenemissie gebruikt worden om kapitaalsteun van de Franse staat terug te betalen. Dat is gunstig voor de onderneming omdat deze schuld relatief hoge rentelasten met zich meebrengt, schrijven minister Sigrid Kaag van Financiën en minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief.

De rest wordt gebruikt om het eigen vermogen van het bedrijf te verhogen. Dat is al jaren negatief en blijft ook na de verhoging negatief.    

Air France-KLM had eind maart een negatief eigen vermogen van 4,2 miljard euro. Tijdens de coronacrisis viel het vervoer namelijk fors terug.

De Nederlandse overheid heeft 9,3 procent van de aandelen in Air France-KLM. Het wil dat belang gelijk houden, zodat het ook 9,3 procent van de nieuwe aandelen die zullen worden uitgegeven zal kopen. Daarmee is dan bijna 220 miljoen euro gemoeid.

Parlement moet nog akkoord geven

Als Nederland geen extra aandelen zou inkopen, dan zou het na de uitgifte een kleiner belang overhouden in de vliegmaatschappij, met dus minder zeggenschap. De Nederlandse Eerste en Tweede Kamer moeten nog wel akkoord gaan met de aankoop.

Ook de Franse overheid, met 26,8 procent van de aandelen de grootste aandeelhouder van Air France-KLM, koopt extra aandelen in en wil het belang op peil houden. Ook de grote containerrederij

Meer