Nederland coördineert onderzoek naar de grote techbedrijven


Key takeaways

  • De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar grote internationale techbedrijven. Dit is om ervoor te zorgen dat de EU-wetgeving inzake digitale markten (DMA) wordt nageleefd.
  • De ACM coördineert deze onderzoeken met de Europese Commissie.
  • De bevindingen van de ACM-onderzoeken worden gedeeld met de Europese Commissie. Deze kan vervolgens actie ondernemen tegen techbedrijven die zich niet aan de wet houden.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is twee onderzoeken gestart naar grote internationale techbedrijven. Doel is om te controleren of zij zich houden aan de Europese Digital Markets Act (DMA). De ACM voert deze onderzoeken uit in samenwerking met de Europese Commissie, die verantwoordelijk is voor de handhaving van deze wetgeving.

De ACM heeft niet bekendgemaakt om welke bedrijven het precies gaat. Ook is niet bekend hoe lang de onderzoeken zullen duren. Wel benadrukt de toezichthouder dat alle bevindingen worden gedeeld met de Europese Commissie. Die kan vervolgens maatregelen nemen zoals het opleggen van boetes. Ook kan de commissie bedrijven dwingen om hun werkwijze aan te passen.

EU pakt machtspositie van techreuzen aan

De DMA is in mei 2023 van kracht geworden. De wet is bedoeld om de macht van grote digitale platforms te beperken. De Europese Commissie heeft sindsdien zes bedrijven als zogeheten “poortwachters” aangemerkt: Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta en Microsoft. In 2024 kwam ook Booking.com op deze lijst.

De Europese Commissie laat zien dat ze bereid is om streng op te treden. In april kreeg Apple een boete van 500 miljoen euro omdat het ontwikkelaars beperkte in hun mogelijkheden om gebruikers naar alternatieve aanbieders te verwijzen. Meta kreeg een boete van 200 miljoen euro vanwege haar controversiële “betaal of accepteer”-model, waarbij gebruikers moesten kiezen tussen het toestaan van gerichte advertenties of betalen voor toegang. persoonlijke gegevens, ofwel betalen voor een abonnement.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.