De National Basketball Association heeft een 11-jarige broadcasting deal aangekondigd met Disney, Amazon en Comcast ter waarde van maar liefst 77 miljard dollar.
De overeenkomst markeert een belangrijke verschuiving in het uitzendlandschap van de league, met meer dan 75 reguliere seizoenswedstrijden die elk seizoen op televisie worden uitgezonden, in plaats van het huidige minimum van 15 wedstrijden. Dankzij de overeenkomst zal Disney ook 80 reguliere NBA-wedstrijden uitzenden, waaronder 20 wedstrijden op het ABC Network, terwijl NBCUniversal 100 reguliere seizoenswedstrijden voor zijn rekening zal nemen.
Een klap voor Warner Bros Discovery
De rol van Amazon in de deal is bijzonder opmerkelijk, omdat de e-commerce gigant elk seizoen 66 reguliere NBA-wedstrijden op Prime Video zal uitzenden. Dit betekent een aanzienlijke uitbreiding van Amazons live sportaanbod, dat al NFL- en NASCAR-evenementen omvat.
De deal betekent een grote klap voor Warner Bros Discoverys TNT Sports divisie, die lange tijd de thuisbasis was van NBA uitzendingen. Het bedrijf werd afgewezen in zijn poging om de uitzendrechten van de bond te vernieuwen en koos in plaats daarvan voor een last-minute bod dat achterbleef bij het voorstel van Amazon.
“We denken dat ze onze contractuele rechten met betrekking tot het seizoen 2025-26 en daarna op grove wijze verkeerd hebben geïnterpreteerd en we zullen gepaste actie ondernemen”, aldus TNT Sports in een verklaring laat op woensdag.
De toekomst van sportuitzendingen
Volgens analisten vergt het winnen van uitzendrechten een enorme financiële inspanning gezien de kosten en de kosten die gepaard gaan met de productie. “Professionele sportliga’s geven de voorkeur aan bedrijven waarvan ze denken dat ze het meeste kunnen betalen ‘vandaag en in de toekomst’ voor de rechten om hun wedstrijden uit te zenden”, zegt Tom Forte, senior internetanalist bij Maxim Group.
De overeenkomst markeert een belangrijke verschuiving naar streaming en digitale distributie, waarbij Amazon’s Prime Video een belangrijke rol gaat spelen in het aanbieden van NBA-wedstrijden aan fans over de hele wereld. “Onze streamingbasis wordt groter dan veel kabelnetwerken in de VS”, zegt Mike Hopkins, hoofd van Prime Video en Amazon MGM Studios. “We brengen een breed publiek en ook, als je kijkt naar onze ‘Thursday Night Football’ kijkcijfers, zijn ze jonger.”
De overeenkomst kan belangrijke gevolgen hebben voor andere professionele sportcompetities die in de toekomst op zoek zijn naar uitzenddeals. Zoals Ross Benes, televisie- en streaminganalist bij Emarketer, opmerkt: “Er zou een rechtszaak kunnen volgen, maar dat zou riskant zijn… Zo’n actie zou andere competities ook kunnen afschrikken om deals met hen te sluiten.”
Key Takeaways
– De NBA heeft een 11-jarige uitzendovereenkomst getekend ter waarde van 77 miljard dollar.
– Disney zal 80 reguliere NBA-wedstrijden uitzenden, waaronder 20 op ABC Network.
– Amazon zal 66 reguliere NBA-wedstrijden uitzenden op Prime Video.
– Warner Bros Discovery’s TNT Sports divisie verliest haar langdurige thuisbasis van NBA uitzendingen.