Natuurlijke diamant in het verweer tegen toenemende concurrentie artificiële stenen

De producenten van natuurlijke diamanten hebben met de Chinese juwelier Chow Tai Fook een samenwerkingsakkoord gesloten. Bedoeling is dat Chow Tai Fook, met meer dan 4.450 winkels de grootste juwelenverkoper van China, de natuurlijke diamant bij zijn klanten promoot.

Met deze collaboratie hoopt de Natural Diamond Council, de federatie van de producenten van natuurlijke diamanten, de verdedigingsmuur te kunnen opwerpen tegen de groeiende concurrentie van artificiële alternatieven, waarbij de stenen in een laboratorium worden gefabriceerd.

Waarde

‘Het partnerschap koestert de ambitie de waarde van natuurlijke diamanten aan de consumenten te communiceren en het vertrouwen en verlangen bij het publiek naar natuurlijke diamanten te versterken’, aldus Chow Tai Fook. ‘Bedoeling is de de kernwaarden en emotionele betekenis van natuurlijke diamanten te beklemtonen en hun kostbaarheid en zeldzaamheid te onderstrepen.’

Het initiatief vormt onderdeel van een strategie van de mijnindustrie om de stijgende verkoop van artificiële diamanten, die chemisch identiek zijn aan gedolven stenen, af te remmen. De Deense juwelier Pandora maakte recent bekend voortaan alleen nog artificiële diamanten te zullen verkopen.

Onder de leden van de Natural Diamond Council zijn de grootste mijngroepen van de wereld – zoals De Beers, Alrosa en Rio Tinto – terug te vinden. De organisatie werd vorig jaar gelanceerd als opvolger van de Diamond Producers Association. Het voorbije jaar diende De Beers zijn slechtste diamantverkoop in bijna een decennium te melden. De uitbraak van de coronapandemie had tot een ineenstorting van de vraag geleid. 

Door de heropleving op de economie hopen echter zowel de producenten van natuurlijke diamanten als de fabrikanten van artificiële stenen opnieuw meer consumenten te kunnen aantrekken. Chow Tai Fook maakte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar op sommige locaties een verkooptoename met 141 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Marketing

De productie van laboratoriumdiamanten heeft de jongste jaren een sterke groei laten zien. Drie jaar geleden was er nog sprake van een wereldwijde productie van ongeveer twee miljoen karaat. Vorig jaar werd echter al gewag gemaakt van een volume tussen zes en zeven miljoen karaat. Meer dan de helft van de laboratoriumdiamanten worden in China gefabriceerd.

Het aanbod natuurlijke diamanten is daarentegen teruggevallen. Vier jaar geleden werd nog een productieniveau van 152 miljoen karaat geregistreerd. Dat cijfer was vorig jaar echter tot 111 miljoen karaat ingekrompen.

De Natural Diamond Council heeft zijn weerstand tegen in het laboratorium gekweekte diamanten opgevoerd. De belangengroep protesteerde eerder dit jaar bij de Amerikaanse National Advertising Division over de marketing van Diamond Foundry, een fabrikant van artificiële diamanten uit Silicon Valley.

Het bedrijf kreeg daarop de opdracht om zijn reclame aan te passen en de herkomst van zijn diamanten duidelijk en opvallend te communiceren.

Maar de Amerikaanse reclame-autoriteit stelde anderzijds dat ook de Natural Diamond Council in zijn marketing met een aantal vergelijkende beweringen moest stopzetten. Onder meer mag niet meer beweerd worden dat gedolven diamanten minder koolstofdioxide produceren dan artificiële stenen.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20